Jag har gjort en slumptalsgenerator som tar fram slumptal. Dessa slumptal fördelas som en normalfördelning, medel är således 0 och standardavvikelsen 1. Talen är således mellan -2,5 och 2,5 ungefär (ibland något högre eller lägre, dessa tal har ju mycket låg sannolikhet att inträffa). Det blir alltså fel om man bara multiplicerar upp de resulterande talen med 60? Ja det ser betydligt bättre ut så. Matematik är inte min starka sida. Kom på nu att jag sullat lite, har haft lov alldeles förlänge nu. :D Här är ett "by the book" exempel på hur man tar fram två oberoende normalfördelade slumptal. Ja det verkar onekligen fungera bättre, tyckte att det verkade lite skummt med 60/2.5 (24). Försökte själv skala om den, då jag kom på att jag vill ha den som en funktion att anropa med olika medel och standardavvikelse. Nu fungerar det mkt bättre, tusen tack.skapa koefficient från normalfördelade slumptal
Dessa tal vill jag nu använda för att skapa en koefficient. Dvs jag vill egentligen ändra medeltalet på slumptalsgeneratorn till något mer passande tal. Säg att jag vill slumpa fram tal mellan 30 och 90. Detta borde innebär att i min slumptalsgenerator ersätts talet 0 med talet 60. Det är ju den enklast 'översättningen'. Men hur skriver jag en formel som översätter mina andra tal till något mellan 30 och 90 ??
Funktionen för att ta fram normalfördelade slumptal ser ut så här:
<code>
public void sluptest2()
{
System.DateTime dateTime = new System.DateTime();
for(int i=0;i<50;i++)
{
Random rnd = new Random(i);
double r = 1.0d-rnd.NextDouble();
double theta = 1.0d-rnd.NextDouble();
double x = Math.Sin(2*Math.PI*theta)*Math.Sqrt(-2*Math.Log(r));
Console.WriteLine(x.ToString());
}
}
</code>
Jag vet inte om jag gör mig själv förstådd med ovanstående förklaring, skriv gärna om det är något som jag kan förtydliga (det borde det vara ;) )
//JohanSv: skapa koefficient från normalfördelade slumptal
Edit:
<code>
double x = 60/2.5*(2.5+Math.Sin(2*Math.PI*theta)*Math.Sqrt(-2*Math.Log(r)))
</code>
Körde ett "Kolmogorov-Smirnov Normality Test" med MiniTAB på 2000 generade tal:
Medel: 59,8665
Std.a.: 23,9944
Resten av data som jag inte kan tolka ger samma resultat som för 2000 referenstal (genererade med din orginalalgoritm) så jag antar det är ok om din algoritm funkar.
Kan generera riktiga tal i minitab o testa.
Det är större spridning på dem jag genererar än de jag får med din formel, kanske bara är för att jag tog för få tal när jag testade...
www.minitab.com om du vill testa själv.Sv: skapa koefficient från normalfördelade slumptal
Dock får jag fortfarande några tal som blir negativa, men medel blir väldigt nära 60. Några tal drar iväg och blir typ 130 . men jag antar att jag kan hantera dessa genom att bara räkna dessa extremtal som lägste respektive högsta talet i intervallet - dvs 30 eller 90.
tack för hjälpenSv: skapa koefficient från normalfördelade slumptal
Att skala upp som jag gjorde gör att man även skalar standardavikelsen och du ville ha den till 20 väl och inte 60/2.5 som den förmodligen blev nu.
Jag återkommer.Sv: skapa koefficient från normalfördelade slumptal
<code>
double r1 = rnd.NextDouble();
double r2 = rnd.NextDouble();
double z1 = Math.Sqrt(-2*Math.Log(r1))*Math.Cos(2*Math.PI*r2);
double z2 = Math.Sqrt(-2*Math.Log(r1))*Math.Sin(2*Math.PI*r2);
double x1 = 60 + z1*20; // 60 medel, 20 std.a.
double x2 = 60 + z2*20;
Console.WriteLine(x1.ToString());
Console.WriteLine(x2.ToString());
</code>Sv: skapa koefficient från normalfördelade slumptal