Tjena, om dina object som ska visas har en egen .ToString() så kan du lägga objekten direkt i listboxen .. listboxar i .net kan innehålla alla typer av object , det som visas är resultater av .ToString()Spegla objekt från en Collection i en listbox
Har funderat lite över detta problem: Jag har ett collection-objekt som innehåller x antal objekt. Jag kan lägga till, ta bort och redigera objekten. Jag vill hela tiden veta vilka objekt som finns i collectionen och vilka de är osv. Jag vill därför visa detta i en listbox. Finns det då något smidigt sätt att spegla objekten i collectionen i listboxen?
Nu till det andra problemet. Om vi lyckats få in alla objekt i listboxen och vill kunna ta bort ett objekt ur collectionen genom att markera objektet i listboxen och sedan trycka på en delete knapp. Hur vet jag då vilket objekt det markerade objektet i listboxen representeras i collectionen. För objekten ligger ju i collectionen och listboxen används ju bara för att visa vad som finns där....
Skriva på om ni kan något om ämnet eller har ett annat sätt att lösa det hela på.
Jag är väldigt nyfiken på hur detta kan lösas....Sv: Spegla objekt från en Collection i en listbox
om du har en egen collectionklass så kan du ju låta den raisa events när något addas / tas bort ur din collection.
så svarar du bara på de eventen , när något addas så addar du samma objekt i listboxen , när något plockats bort så tar du bort objektet ur listboxen oxo..
//Roger