Hejsan Då får du ju ett fel på varenda knapptryckning tills hela koden är ifylld. menar du att du skall kolla så fort användaren skriver in någonting dvs vid varje tangentryckning? Och hur vet du i så fall när användaren slutat att mata in? om en textbox bara skall innehålla siffror så så fort jag skriver 1 så är den ju korrekt men jag kanske hade tänkt att skriva 11.... Ja, i princip så är det detta som jag vill göra. Att så fort något ändras så skall det testas mot reglerna som jag har. Då rätt värde har uppnåtts tex om värder måste vara större än 11 så kommer ikonen att finnas där tills du skrivit in ett värde större än 10. Validate event, errorprovider, databinding..
Har ett formulär där jag har ett antal textboxar, till dessa har jag bundit ett antal attribut som finns i en klass mha databindings.add.. Då man skriver in ett felaktigt värde i textrutan så skickas detta in i objektets properties genom setmetoden. Eftersom det då är ett felaktigt värde så skapas en händelse som sedan fångas i min errorprovider, så att jag kan visa den där söta iconen. Problemet är att man måste släppa focus på textboxen för att den skall skicka in värdena, tror detta görs samtidigt som validate el. validating händelsen sker.. Undrar därför om det finns möjlighet att ändra så att datauppdateringen genom databindingen sker så fort man skriver in ett värde i rutan..
Även tacksam för kommentarer på lösningen.. Sv: Validate event, errorprovider, databinding..
/johan/Sv: Validate event, errorprovider, databinding..
Det blir ju grymt svårt att avgöra om inmatningen är avslutad eller inte...
Kan du inte göra din egen validering och lyssna på t.ex. textchanged eller keydown i textboxen?Sv: Validate event, errorprovider, databinding..
Jag behöver inte veta när användaren slutat skriva, så fort värdet har nått upp till 11 så kommer det inga fel längre.
Jo, det lutar åt att jag får lyssna på valuechanged eventet och fixa det på detta sättet. Tyckte bara det var så smidigt att använda databindings direkt genom component.databind.. osv. Om jag själv skall skriva det så tar det hela lite längre tid.
Man kanske skulle kunna bygga in detta sin egna errorProvider, så att man kan binda genom denna, värdet som skrivs in i sig själv är inte intressesant utan det är felet som är intressant och istället för att ha valideringen i setmetoden så skulle man kunna ha en klass, interface där man skickar in värdet och propertynamnet på det som skall valideras. Denna klass kan man sedan plocka ut till sin egna errorprovider som där lyssnar på onError Eventet från validateklassen. hmm lite flum.. får funderar på om det finns någon rolig lösning som man kan hitta på.. :)