inte för att cracka något , utan till egna produkter. Man kan ju göra så här: seriekoderna måste precalcas , componentsource.com kräver att man skickar dem en stor klump med koder som de kan sälja. Jag tycker du skall jobba fram en algoritm som tar fram ett licensnummer utifrån produkt och version. Därefter plockar du fram en "aktiveringsnyckel" som beräknas utifrån licensnumret. Så att varje licensnummer endast har en aktiveringsnyckel.Skapa Serialkoder..
någon som har någon bra ide' på hur man ska göra för att generera en serial.
det jag klurat på är att man kan göra något i stil med:
PROD_ID - VERSION_NO - SERIAL_NO - CHECKSUM
där prod id är produktnummer , version_no är versionen på produkten , serial_no är licensnummret , och checksum är en crc på de andra...
MEN , man vill ju gärna att det ska vara krypterat på något sätt..
det är ju lite budget om serial 1 för prod 1 är "0001-0001-0001-xxxx"
och serial 1 och serial 2 för samma produkt bör ju vara HELT olika , och inte bara diffa på en byte eller så...
någon som har något bra förslg på hur man kan lösa detta på bästa sätt (det måste ju även gå att decryptera eländet oxo , så produkten i sig kan kontrollera värdena)
vill ogärna använda .net crypto klasserna heller , eftersom de gör att datat blir mycket större än innan...
//RogerSv: Skapa Serialkoder..
1. Din app läser av serienummer på kundens hårddisk.
2. Kunden mailar dig serienumret.
3. Du skapar ett "unlock nr" genom att beräkna serienumret i en matematisk ekvation ( som bara du känner till ).
4. Du skickar honom unlock koden, programmet kör samma matematiska ekvation fast hmm baklänges t.ex:
HD-nummer = 12345678
12345678/2*3 = 18518517 ( detta nummer skickar du kunden )
Kundens app beräknar:
18518517*2/3 = 12345678
alltså är resultatet av ovanstående beräkning samma som hårddiskens serienummer och programmet kan öppnas.Sv: Skapa Serialkoder..
så det är inget jag kan generera mot kundinfo..
//RogerSv: Skapa Serialkoder..
Kunden får licensnumret och måste på nåt sätt erhålla aktiveringsnyckeln från ditt företag. Antingen genom att de registrerar sig eller att de ringer, faxar, mailar. Det krävs iofs en viss administration men det kan det vara värt.
Som jag sa i den andra tråden så kan man ju även scanna av burkarna i nätverket för att kontrollera att inte samma licens är igång (det kan ju vara installerad men får ju inte vara aktiv).
Lite idéer.