Jag vill ha in en progresssbar i min app, och tänker tydligen lite fel: kolla http://www.csharphelp.com/archives/archive197.html Nja jag vet inte om jag känner mig nöjd, den räknar inte, och går till max i stort sett med en gång: hur många rader har du? har du lagt till någon application.doevents? Om inte så är det det som är felet eftersom att doevents gör så att programmet kan ta emot händelser och att kontroller får tid på sig att rita om sig En variant som jag kom att tänka på nu är att skapa en ny tråd för det helt enkelt... :) Hej Onkelberg. Har du kollat i dokumentationen? Precis så har jag nu gjort(och jag har varit här innan).Progressbar.
<code>
int Max = ds1.Tables["frånBästMedelSämst"].Rows.Count;
int plus;
progressBar1.Minimum=0;
progressBar1.Maximum= Max;
plus=0;
for(int a = 0;a < rader; a++)
{
plus++;
//mera kod
progressBar1.Value=plus;
}
</code>
Vad som händer är att först så ställer sig progressbaren på max, sen går den tillbaka och börjar rägna.
Vad gör jag för fel?Sv: Progressbar.
Varför inte använda PerformStep istället för att öka på Value...
Du måste sätta progressBar1.Step=1;Sv: Progressbar.
<code>
progressBar1.Minimum=1;
progressBar1.Value=1;
progressBar1.Maximum = ds1.Tables["frånBästMedelSämst"].Rows.Count;
progressBar1.Step=1;
for(int a = 0;a < rader; a++)
{
progressBar1.PerformStep();
//osv
</code>
Om jag har förstått saken rätt, så skall man skriva så här?Sv: Progressbar.
100? om det tar 1/100 dels sekund för varje rad så går ju progressbaren uppåt på en sekund...
Vill du att det skall ta längre tid eller vad?
i så fall får du väl lägga in System.Threading.Thread.Sleep(100) innan du gör performstep...
Vad menar du med att den inte räknar.... hur stor är "rader"?
Exemplet på sidan fungerar utmärkt så det måste vara nånstans i din kod...Sv: Progressbar.
Sv: Progressbar.
Sv: Progressbar.
Ny tråd??
Jo jag har lagt till Application.DoEvents();
Vad jag reagera mot är att det tar lika lång tid för en DataSet med ca100 poster som en med 1000 poster. Skillnaden minimal.
När vi ändå är inne på det här, de "mörkblå strecken" som kommer fram går det att få de mindre? Sv: Progressbar.
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfsystemwindowsformsprogressbarclasstopic.aspSv: Progressbar.
Vad resultatet blir är, att först så står progressbaren på 100% sen går den ner till ca 40& för att gå till 100%. Detta går oxå väldigt fort.
Vad jag irritera mig på är att den först går till 100%, annars så är jag nog nöjd med den.