Hur går man tillväga för att skapa sitt eget klassbibliotek ifrån kommandotolken? >Hur går man tillväga för att skapa sitt eget klassbibliotek ifrån kommandotolken? Det 3 sista styckena gav svaret på min fråga ;)Lägga till en referens
Vilka verktyg är det som används för att registrera en referens på maskinen? så att man slipper ange en referens manuellt vid varje kompilering när man använder sig utav sina egna namnrymder och klasser.
Sen undrar jag om det finns något verktyg för att se vilka referenser som är registrerade på burken?Sv: Lägga till en referens
Det beror på vad du menar, menar du class library projektet som finns att skapa i VS .Net eller menar du just ett vanligt klassbibliotetk som är en samling klasser?
Du kan inte skapa projekt via kommandpromten dock kan du kompilera dem med devenv.exe antingen projektet eller hela din solution med projekt.
Om du för hand vill skapa ett klassbibliotek, så är ju faktiskt ett klassbibliotek en samling klasser. Ex ett ställe där du har x antal assemblies. System.* klasserna i .Net framework är ett typsikt klassbibliotek.
För att skapa ett eget, så skapar du bara en massa dll:er svårare än så är det inte.
>Vilka verktyg är det som används för att registrera en referens på maskinen? så att >man slipper ange en referens manuellt vid varje kompilering när man använder sig >utav sina egna namnrymder och klasser.
Du måste Alltid ange referenser då du kompilerar via komandpromten. :-( dock kan du göra en så kallad response file med dina standradvärden som är gemensamt för alla dina kompileringar så slipper du skriva om referenserna för hand hela tiden.
Respone files syntax ser ut följande @<responefilen> du kan ha flera responsefiler separera då dessa ex @resp1.rsp @resp2.rsp
<code>
csc.exe @responsefile.rsp <--'csc.exe = C# kompilatorn, vbc.exe = VB .Net kompilatorn'
</code>
Ex på en responsefil:
<code>
/target:exe /out:MinExe.exe source1.cs source2.cs
</code>
>Sen undrar jag om det finns något verktyg för att se vilka referenser som är >registrerade på burken?
Det registreras inte referenser på burken. De läggs in i din assembly vid kompilering då du anger dina referenser. Dock har du ju AC (assembly cachen) där du kan se de globala assemblies. Du kan själv registera enga hör, fast måste då först skapa en strong key genom sn.exe och sätta attribut i din kod. ex:
<code>
[assembly: AssemblyKeyFile(" min string key fil ex: key.snk")]
</code>
Alltså referenser lagras aldrig på burken utan i dina assemblies de är inviduella för varje assembly. Du kan inte skapa referenser på din burk som används default vid kompilering, Dock kan du registrera globala assemblies via AC (assembly cachen)
<code>
c:\<windir>\assembly
</code>
Men en referens till dess .dll fil måste ändå sättas manuellt. Du kan i dina projekt filer lägga till referenser för hand som kommer att hänga med i kompilering av en solution i vs .Net eller via devenv.exe.
//Johan NSv: Lägga till en referens
Det var det där om AC'n jag var nyfiken på.
Tack