Tjena har ett project som inehåller tre klasser Game Player och Main. Hmmm, ditt inlägg visas inte så bra. Men om man klickar på "läs frågan igen" så visas den ok. Gissar att det har samband med att du har </Code> med stort C istället för litet c. I vilket fall...Tjena tjena
I main klassen har jag skappat en array med 5 instanser av classen Player. Sedan ittererar jag igenom denna array i classen Main och för varje itteration så anropar jag funktionen Uppdate() i classen player. I classen Player har jag skapat en instans av classen Game för att komma åt värdena ur en "struct variabel". Nedan följer principen på vad jag har gjort. Bry er inte om syntaxen utan frågan är om man kan göra så här? Är inte så inne på obejektorientering.
<code>
//I classen Main()
Player[] newPlayers = new Player[5];
for (int i = 0; i < 5; i++)
{
newPlayers[i].Uppdate(ref EnBild);
}
//I classen Player()
Game newGame = Game();
public void Uppdate(ref Bitmap enBild)
{
Color pxl = enBild.GetPixel(newGame.theStruct[1], newGame.theStruct[2]);
}
</code>
Är det så här man gör om jag vill uppdatera informationen i varje instans av Objektet player???
MVH Göran P Sv: Tjena tjena
Svårt att veta vad du vill göra, eftersom jag inte förstår vad du vill göra. Att uppdatera alla Players med en Bitmap, och sedan hämtas x och y ur Game. Men det var väl bara ett exempel... Men eftersom exemplet inte hänger ihop så är det svårt att veta vad du vill.
Det är möjligt att du skulle kunna se Game som din huvudklass, dvs Game "äger" Players. Då skulle du kunna implementera Game.UpdatePlayers(bitmap).
Ett annat alternativ, som jag iofs inte tycker är lika bra, är att skapa en specialiserad collectionklass för Players. Den skulle då kunna har en Update metod som itererar över sina members.
Mycket beror på vad som är huvudklass tycker jag (dvs vad programmet egentligen handlar om), Game eller Player eller nåt annat.
/Mattias