Jag vill fixa ett prg som funkar som en skärmsläckare, alltså när datorn inte fått nåt input på tex 5 min så genereras en händelse. (messenger har väl nåt sånt oxå?) Hej. mm, men om fönstret är minimerat o nån kör ett spel o går ifrån? Om fönstret är minimerat så har man ju tryckt på minimeringsknappen, finns en metod som anropas då. När denna ropar kan du ex starta timern. Jag vill att den ska reagera för hela systemet, så även om den kör hided eller utan form så ska den känna av. Man kan lösa detta på många sätt. Känna av användning
Hur ska jag göra? api?
Mr T @thomassida.cjb.netSv: Känna av användning
Det beror nog lite på vart du vill lägga regelverket. Om det är när något visst fält inte nyttjats eller om man inte rört fönstret.
Släng upp en tråd med System.Timers klasserna. Sätt dem på 5 min.
Om något händer ex fönstret får focus så uppdaterar du tiden till 5 min.
Samma gäller om det är andra områden som är känsliga.
Ex trycker man på knappen Open så trigga ett event som då ser till så timern startar om.
Är du med?
//Johan NSv: Känna av användning
Du kan även starta timern så fort applikationen startar och alltid se till så den uppdateras när man gör någon aktivitet.
Se till så din timer är trådad. Detta ifall du vill göra flera saker med din applikation under tiden.
//Johan NSv: Känna av användning
Det är lite upp till dig vad du anser är de viktiga bitarna.
Jag hade nog gjort så att sä länge applikatione var i focus skulle jag
stoppa timern. Men så fort jag går från fokus (alltså lämnar fönstret) så startar man timern.
Frågan är ju om timern skall starta då det inte sker aktiviteter i operativet eller om det bara är när man lämnar applikationen? Messenger håller ju sig vid liv så länge den känner av aktiviteter, ex nåär jag skriver nu. När jag rör musen m.m.
Det du då troligen måste göra är att använda dig av Win 32 Apiet för att från din app kunna läsa av aktiviteter via en tråd du håller öppen.
//Johan N