Jag får ett mysko problem när jag läser av ID3 informationen av en mp3 fil (som jag läser genom den här klassen: [Hämta ID3-information från en mp3-fil]) och försöker bygga upp en sträng. Hej. Nu fann jag källan till mitt problem och det funkar nu. Vissa låtar hade null som utfyllnad, andra hade Space och det var Null som skapade felet. En .NET sträng en CHAR array, hittar den en char i arrayen som innehåller null så antar den att det är den sista.vad avslutar min sträng?
<code>
string strMoveTo;
string strArtist = id3.Artist.Trim();
string strTitle = id3.Title.Trim();
strMoveTo = "E:\\mp3\\"+ strArtist +"\\"+ strArtist +" - "+ strTitle +".mp3";
</code>
Tanken är alltså att få en sträng som ser ut så här: E:\mp3\artist\artist - titel.mp3. Men vid vissa filer så avslutas strängen vid E:\mp3\artist och med andra så skrivs strängen ut helt korrekt. Någon som har nån aning vad som får strängen att avslutas?Sv: vad avslutar min sträng?
Det kan bero på en del små detaljer, Ex att han inte hittar någon strTitle, den kanske är tom? Eller kan innehålla något som runtimen inte tycker om. Det är lite svårt att
på rak arm säga vad det är som kan orsaka detta. Du kan ju alltid testa att skriva
ut alla strTitle på skärmen och se vart det stannar och på detta sätt ta reda på vilken
data den inte villa ta med.
//Johan NSv: vad avslutar min sträng?
Jag antar att .Net inte gillar att ha Null-tecken i strängen och därför avslutades den.Sv: vad avslutar min sträng?
C++ tillåter null (\0) i en del av sina strängtyper (de har alldeles för många) och antagligen därför det blir så.