När man har hwnd för rätt window hur kan jag då göra för att plocka ut alla kontroller som hör till den? Hur kan jag sortera efter olika typ av kontroller? EnumChildWindows kanske är det du söker. Om du dessutom använder GetClassName så kan du få ut information om vad för typ det är. VB-formulär har klassnamnet "ThunderForm" och "ThunderFormR6T" om jag minns rätt. fast om det är .net windows kontroller du är ute efter så blir det nog lite svårare. Det är ett icke .Net fönster. Är det inte någon som har några föslag ;) Har kört totalt fast.Någon som är duktig på Win32 API
Vad är ett child-window. Är det alla kontroller som ägs av ett main window?
//HenkeSv: När man har hwnd hur gör jag sen?
Jag rekommenderar starkt www.allapi.net, klicka på AllAPI-loggan och sedan på "API List" så får du en lista på alla API:er med exempelkod dessutom.Sv: När man har hwnd hur gör jag sen?
eftersom alla winforms fönster returnerar fönsterklassnamn som "WindowsFormsXX.Window.Y.AppZ"
(fönsterklass är inte samma sak som vilken .net klass (eller vb6 klass för den delen) det är)
//RogerSv: När man har hwnd hur gör jag sen?
Det jag skulle villja göra är att plocka ut hwnd för de objekten som har classnamn #32770 och hör till ett visst ProcessID.
Hur kan jag göra detta enklast, vilka metoder, funktioner är att rekomendera.
Har kollat på ALLAPI men lite svårt att hitta rätt bland alla de 1000 tals funktioner
MVH HenkeSv: När man har hwnd hur gör jag sen?