Har en class vid namn Node, i den har jag en string som heter Id och en collection som innehåller flera Node object, hur gör jag nu för att kunna, från något av Node objecten i min Collection, få reda på "föräldrar" nodens Id? Du får antingen ha en "Top"-nod som du sen använder för att traversera trädet eller en parent-egenskap i klassen. ok, har funderat på en parent, men ville försöka få det att ske automatiskt. Data fylls via Deserialization av en xml fil. Att det skall ske automatiskt är väl inget problem? Det jag menar med automatiskt är serializeringen, använder XmlSerialization för att läsa in filens data in i classerna, och tror inte den stödjer annat än en default konstruktor. Men man kan nog ändra på det då detta sätt verkar vara det bästa sättet att få med sig parentid. Ska kika på det.Hämta egenskap från "förälder"
Sv: Hämta egenskap från "förälder"
Sv: Hämta egenskap från "förälder"
<code>
<Node Id="1">
<Node Id="1"/>
<Node Id="2"/>
</Node>
</code>
Sedan i klassen så vill jag då ha en propertie som heter något i stil med Path som retunerar 1.1, 1.2 osvSv: Hämta egenskap från "förälder"
Är inte speciellt insatt i C# men principen är ju att du i varje nod skapar alla direkta undernoder. I deras konstruktorer skickar du då helt enkelt med antingen this, så har du en parent, eller path + this.ID (eller nåt i den stilen) så ökas pathen automatiskt.Sv: Hämta egenskap från "förälder"