Om man har ett program så minimerar sig till tray så kan man upptäcka att när explorer crashar (vilket händer ofta!!) så försvinner alla tray-ikoner. Detta medför att man inte kan få tag på programmen som ligger minimerade där. Deta kanske är till nån hjälp? OK, jag fick ett mycket bra program, med källkod, från Furious_Rage, som löste mitt problem, men tack ändå!Återställa ett dolt program (lost-tray)
Är det nån som vet hur man ska göra för att komma åt ett sånt program?? Jag tänkte att det kanske finns nån API-funktion för sådant, nån som vet en sån funktion??
OBS! Alt-Tab funkar inte! =(Sv: Återställa ett dolt program (lost-tray)
Option Explicit
Private Declare Function FindWindowEx Lib "user32" Alias "FindWindowExA" (ByVal hWnd1 As Long, ByVal hWnd2 As Long, ByVal lpsz1 As String, ByVal lpsz2 As String) As Long
Private Declare Function IsWindowVisible Lib "user32" (ByVal hwnd As Long) As Long
Private Declare Function GetWindowTextLength Lib "user32" Alias "GetWindowTextLengthA" (ByVal hwnd As Long) As Long
Private Declare Function GetWindowText Lib "user32" Alias "GetWindowTextA" (ByVal hwnd As Long, ByVal lpString As String, ByVal cch As Long) As Long
Private Sub Command1_Click()
Dim Window As Long
Dim Text As String
Dim TextLength As Long
Window = FindWindowEx(0&, 0&, vbNullString, vbNullString)
Do While Window
TextLength = GetWindowTextLength(Window)
If TextLength Then
Text = Space(TextLength)
GetWindowText Window, Text, TextLength
Else
Text = CStr(Window)
End If
If IsWindowVisible(Window) Then
List1.AddItem Text
Else
List2.AddItem Text
End If
Window = FindWindowEx(0&, Window, vbNullString, vbNullString)
Loop
End SubSv: Återställa ett dolt program (lost-tray)
här är programmet om ni vill ha:
http://www.planet-source-code.com/xq/ASP/txtCodeId.8851/lngWId.1/qx/vb/scripts/ShowCode.htm