Jag har ett problem. För närvarande utvecklar jag ett litet program i VB som låter en användare söka igenom en mängd nyhetsbrev i html-format efter en textsträng. Html-dokumenten är utrustade med taggar av typen <A NAME="#I1"> på väl valda ställen, för att det skall gå lätt att positionera sig i dokumenten. Nu har jag ingen riktig koll på hur shellexecute-funktionen ser ut men du kan pröva med att se om du inte kan ange "#I1" som en parameter istället En bra idé, men det fungerade tyvärr inte; sidan öppnas utan att någon positionering sker. Jag hittade själv lösningen! ShellExecute-problem med öppnande av Internet Explorer
Sökresultaten presenteras i en enkel treeview i VB-programmet, och när användaren klickar på en nod, skall dokumentet öppnas. Min fråga är: hur använder jag ShellExecute för att positionera mig rätt i html-dokumentet? Anledningen till att det inte fungerar i dagsläget är naturligtvis att ShellExecute känner på .htm-suffixet och därför inte lyckas öppna dokumentet när det finns en vidhängande #-konstruktion.
Nuvarande kod ser ut som följer:
R = ShellExecute(Me.hwnd, "Open", strURL, "", "", vbNormalFocus)
strURL har här exempelvis värdet "C:\Program\mittprogram\DATA\NEWS\tmp13.htm#I1"
Jag har provat att skapa en .url-fil och öppna den, men jag hade ingen större tur med det heller. Vad göra?
All hjälp uppskattas!
Tack på förhand!Sv: ShellExecute-problem med öppnande av Internet Explorer
R = ShellExecute(Me.hwnd, "Open", strURL, strPos, "", vbNormalFocus)
eller vad det nu blirSv:ShellExecute-problem med öppnande av Internet Explorer
Någon som har något annat förslag?Sv: ShellExecute-problem med öppnande av Internet Explorer
Genom kontrollera vilken som är defaultwebbläsare och därefter göra en CreateProcess med URL-värdet som parameter för command line kan man öppna webbläsaren med vidhängande hänvisning till en tag av typen <A NAME="#I4">.
// Lars