Hejsan alla. >Tips o trick vi samlat på oss som andra kan dra nytta. Tack för synpunkterna... >Atomer? Kan du ta upp hur man hanterar atomer?SubClassing i vb
Tänkte att det kanske vi skulle utbyta erfarenheter om SubClassing i vb. Tips o trick vi samlat på oss som andra kan dra nytta.
Har lagt upp ett litet exempel i filarean på hur man kan göra. Ni som har kunskaper om sublassin kan väl kicka på koden och komma med synpunkter.
/Mvh, Andreas HillqvistSv: SubClassing i vb
Bästa tipset jag kan ge är nog att läsa Advanced Visual Basic 6 av Matthew Curland. Täcker detta och mycket mer.
>Ni som har kunskaper om sublassin kan väl kicka på koden och komma med synpunkter.
*Prop funktionerna du använder fungerar avsevärt mycket snabbare med atomer än med strängar.
Loopa igenom Forms collectionen för varje WM_MOVING meddelande du får är slött.
Anropa Form.Moving (som dessutom av någon anledning returnerar en Variant!?) med "late binding" är slött.
MSSv: SubClassing i vb
Atomer? Kan du ta upp hur man hanterar atomer?
Får väl försvara mig med att jag bara ville göra ett lätt exempel.
Valde därför att loopa genom forms kollectionen eftersom det ska vara en lösning operoende av vilket formulär som används. Skulle vara för avancerat att inkludera gränssnitts arv. Eller?
Skulle givetvis implementerat ett gränssnitt för Moving som subrutin och lagt till en referens till formulär typ i en property(Ska i fortsättningen anväda atomer när jag bemästrat dessa.). Men ville bara göra ett lätt exempel. Har ju inga djupa c++ kunskaper.
Loopa igenom Forms collectionen för varje WM_MOVING meddelande du får är slött.
Anropa Form.Moving (som dessutom av någon anledning returnerar en Variant!?) med "late binding" är slött.
Men tackar dig för synpunkterna. Skulle ju inte känt till det där med atomer annars...Sv: SubClassing i vb
Tja, det är inte så komplicerat. Du använder de olika *Atom funktioner som finns - tror att namnet i stort sett säger vad dom gör:
http://msdn.microsoft.com/library/en-us/ipc/hh/winbase/atoms_1z3n.asp
Du använder t.ex. AddAtom för att få ett unikt Integer värde från en given sträng (som kan vara typ vad som helst). Sen ändrar du deklarationerna för *Prop funktionerna så att dom tar heltal istället för strängar som parametrar, och skickar in ditt atom värde.
>Skulle vara för avancerat att inkludera gränssnitts arv. Eller?
En smaksak.
MS