Jag har stött på ett otroligt störande problem med min "process manager", dvs. ett program för att lista, avsluta och ändra prioritet på processer som körs. Under Windows 2000 vägrar Process32First och Process32Next att ge mig namnet på processens fil (medlemmen szExeFile i PREOCESS32ENTRY, t. ex. KERNEL32.DLL). Däremot ger den mig gärna PID och såna saker. Har någon ett tips på hur man ska kunna få tag i namnet under Windows 2000? Under windows 95/98/ME har jag inga sådana problem, och jag har inte testad med WinXP. Nollställer(tex med winApi ZeroMemory) du minnesstrukturen PREOCESS32ENTRY innan du använder den? Ojsan... Jag brukar ju alltid nollställa strukturerna... Det verkar som att jag glömde det i det här fallet, men använder verkligen Process32First vad som finns i strukturen innan, förutom dwSize? Nu har jag iaf lagt in en ZeroMemory, så jag får väl testa det när jag kommer tiullbaka till skolan på måndag... Har inte Win2k hemma. Kollade lite mer det spelar nog ingen roll om du nollställer. Mystiskt... Jag har inte prövat med nollställd PROCESSENTRY32 än (kommer inte åt skolans datorer förrän i morgon), men den gamle ger mig inte ens filnamnet, bara '\0'.Process listing och Win2k
Sv: Process listing och Win2k
Men szExeFile returnerar inte sökvägen på win2000 utan enbart namnet på filen.
Men det borde gå att fixa med GetModuleFileNameEx.Sv: Process listing och Win2k