VB.net (jag har 2002'an) håller på att driva mig till vansinne, jag sökte en snabb motorbåt med alla tänkbara finesser användarvänligt placerade på rätt ställe men fick ett svårstyrt hangarfartyg. Varför kan man inte skapa små applikationer längre? Jag vill inte behöva en CD-skiva för att distribuera minsta lilla applikation! Ja det är helt sannslöst,har skrivit det innan tror inte .net blir nått bra verktyg .Ner ramverk har redan blivit ett bra verktyg, Vs .Net har redan fått pris för sit underbara IDE. Varför sitta med Delphi? görs något överhuvudtaget i Delphi idag? :-) vb_jonas du fåt jätte gärna sitta med VB6 om du vill :-) Det är en viss skillnad i OO världen vs Funtionsvärlden. Antingen gillar man det eller så gör man det inte. Och när man väl lärt sig tänka i OO banor Älskar man det, och jag lovar Bold syntaxen kommer se ut som en GUD så fort du inser allt annat du kan göra med ..."allt annat jag kan göra med Font klassen"... det är väl just det, jag vill inte göra så väldans märkvärdiga ting, bara skapa snabba, användarvänliga, lättdistribuerade och lättunderhållna applikationer. "...men fick ett svårstyrt hangarfartyg." Bygg din egna latklass istället :-) Så kan du göra hur du vill. Tack för era svar! Grejen är det att förstår man OO så kodar du detta nästan snabbare än vad man gör i klassiska VB6. I alla fall om du drar ut det över hela projektet. Då OO i regel genererar färra rader kod och mer återanvändning. Älskar man dotNet så älskar man Anders och då älskar man Delphi. Inte måste Bold syntaxen se ut så här pga OO? Var hittar du GUD i denna syntax. Ja, det var tjusigare och mer direkt, min kod kom från MS exempel i onlinehjälpen. Du sa att det är svårt att hitta hjälp till funktionerna me font, men kör du vs.net så får du ju hjälpen medans du skriver.. "Jodå det görs saker i Delphi idag." > Jag vet inte hur ni har det, men mina kunder har iallafall ifrågasatt smidigheten i Frustrerad på VB.NET
Varför kan man inte skapa små applikationer längre? Jag vill inte behöva en CD-skiva för att distribuera minsta lilla applikation!
Varför kan man inte ändra koden i break-läge och fortsätta med nya koden utan att behöva starta om programmet? (Tips - ändra Options, Debugging, Edit and Contunue till Allow me to edit VB files while debugging, så kan du iallafall redigera koden i break-läge). Jag, och många RAD-programmerare med mig, bygger helst delar av programmet "live", med redigering under programkörningen.
Varför saknas kodexempel till så många avsnitt i hjälpen?
Varför har man bytt snabbtangenter i debugläget?
Varför har gamla trotjänarna Left och Right fått sparken?
Hur kan man lyckas att göra databashanteringen så frustrerande krånglig!??? Okej om man vill ha alla möjligheter som finns, låt oss få två tydliga alternativ - ett enkelt rättfram, och ett komplicerat med fler möjligheter.
Och OOP-träsket...
Koden för att göra en textruta fetstilt har ändrats från
txtMintextruta.Font.Bold = True
till
txtMintextruta.Font = New Font(txtMintextruta.Font, txtMintextruta.Font.Style Or FontStyle.Bold)
logiskt? ja förvisso, men användarvänligt? inte det minsta!
Jag vill att VB ska vara ett verktyg för snabb programutveckling, nu tar det tio gånger längre tid än förut att skapa småprogram (som blir tio gånger så stora som förut).
Fyll gärna på med era åsikter om Vb.net.Sv: Frustrerad på VB.NET
Det går att skapa små applikationer (mindre än 30kb) och om det är ramverket som du tänker på så behöver det ju bara skickas med en gång alt. laddas ner. Det kommer oxå följa med på nya ms-operativ.
Varför kan man inte ändra koden i break-läge och fortsätta med nya koden utan att behöva starta om programmet? (Tips - ändra Options, Debugging, Edit and Contunue till Allow me to edit VB files while debugging, så kan du iallafall redigera koden i break-läge). Jag, och många RAD-programmerare med mig, bygger helst delar av programmet "live", med redigering under programkörningen.
Koden kompileras även fast man kör debug, därför kan du inte ändra på den. Du kan däremot använda command window för att ändra värden på variabler och även hoppa lite som du vill i koden.
Varför saknas kodexempel till så många avsnitt i hjälpen?
Finns väldigt mycket hjälp på nätet. Använder nästan inte den inbyggda hjälpen alls. www.google.com ;)
Varför har man bytt snabbtangenter i debugläget?
vet ej. Antagligen för att de tyckte de nya funkade bättre.
Varför har gamla trotjänarna Left och Right fått sparken?
LsubString = Microsoft.VisualBasic.Left(myString, 5)
RsubString = Microsoft.VisualBasic.Right(myString, 5)
eller mid
Hur kan man lyckas att göra databashanteringen så frustrerande krånglig!??? Okej om man vill ha alla möjligheter som finns, låt oss få två tydliga alternativ - ett enkelt rättfram, och ett komplicerat med fler möjligheter.
Ingenting är krångligt när man kan det.. ;)
Och OOP-träsket...
Koden för att göra en textruta fetstilt har ändrats från
txtMintextruta.Font.Bold = True
till
txtMintextruta.Font = New Font(txtMintextruta.Font, txtMintextruta.Font.Style Or FontStyle.Bold)
logiskt? ja förvisso, men användarvänligt? inte det minsta!
Är väl så att ms har förökt standardisera en del för att göra det enklare. Vet inte om det har blivit så i alla fall men det är nog så de tänkte.
Mvh
PeterSv: Frustrerad på VB.NET
och definitivt inte Vb.net sattsa på C++ eller Delphi.Sv: Frustrerad på VB.NET
PS... Delphis grundare Anders hjalsberg var även en av .Nets grundare speciellet C# och IL :-) Bra va? Så Älskar man Delphi äslkar man Anders och då älskar man .Net...
C++ är förviso bra inget ont om C++, Men det är inte alla som vil hålla reda på pekare hit o dit etc... Många föredrar managed kod nu för tiden.Sv: Frustrerad på VB.NET
Font klassen etc...
//Johan NSv: Frustrerad på VB.NET
Å jag tror inte OO behöver innebära krångel, jag trivs mycket bra i Delphi, men det verkar som MS har tagit i så de nästan spruckit för att göra "allting möjligt" och därför gjort objekten så komplexa att det krävs osannolikt mycket grottande i hjälp och kodexempel för att programmera dem.
Kunde man exempelvis inte tillåta Font.Bold att vara skrivbar för oss lata ena?Sv: Frustrerad på VB.NET
Du gick på en mina :-) Stanna kvar i VB6 om det är det du vill ha. Många VB-utvecklare ville ha ett ramverk och ett modernare språk, det fick dom.
"Varför kan man inte skapa små applikationer längre?...."
Återigen en mina, men som knappast kan komma som en överraskning. Det har varit uppenbart i ett par år nu att det skulle till ett ramverk på x MB. (kommer inte ihåg hur stort det är). Många anser att det är en fördel, andra en nackdel. Välj språk efter din åsikt i ämnet.
"Varför kan man inte ändra koden i break-läge..."
Med risk för att bli tjatig, detta har varit känt länge. Dock ryktas det om förändringar i version 2 av .Net, men jag lovar inget...
"Varför saknas kodexempel till så många avsnitt i hjälpen?"
Ingen kommentar, har inte upplevt det som ett problem.
"Varför har man bytt snabbtangenter i debugläget?"
Har du ändrat profil? Man kan välja profil beroende på vilken miljö man är van vid. Om du anger att du är VB-programmerare så gäller dom gamla hederliga tangenterna för debugging om jag inte minns fel.
"Varför har gamla trotjänarna Left och Right fått sparken? "
Någon annan förklarade detta, se Microsoft.VisualBasic-namespacet.
"Hur kan man lyckas att göra databashanteringen så frustrerande krånglig!?"
Nu börjar jag hålla med dig...detta upplevde jag också de första månaderna. Det ända jag kan säga är att det går över...det är riktigt kraftfullt när man väl kommer över tröskeln.
"Koden för att göra en textruta fetstilt har ändrats från..."
Visst, bökigare, absolut! Sådant behöver man dock bara göra en gång och sedan dölja med funktioner. Dessutom : det enkla har blivit svårare, men det omöjliga har blivit möjligt...så varför inte skapa en egen textbox som ärver från System.Windows.Forms.TextBox och som implementerar en Bold-property? Detta var inte möjligt förut, nu är det möjligt.
"Jag vill att VB ska vara ett verktyg för snabb programutveckling, nu tar det tio gånger längre tid än förut..."
Jag upplevde samma sak i början men jag saknar ingenting nu förutom just att kunna editera och köra i debug-mode. Det tar alltid tid att lära sig en ny utvecklingsplattform, ge inte upp. Det lönar sig i längden att lära sig .Net, det lovar jag.Sv: Frustrerad på VB.NET
För mig är detta mer logiskt och inga som helst problem, då jag arbetar med stora projekt som ständigt förändras vill jag smidigt och enkelt med ex OO kunna justera mina classer och kod m.m...
När du kommit in mer i OO tankebanor kommer dessa saker oxå bli en självklarhet för dig. Eller så kommer de aldrig bli det om du inte gillar OO, vilket alla inte gör.
Flera tycker att jag ska hålla mig kvar vid VB6, vilket jag förvisso delvis gör, men det är inte något egentligt alternativ. MS supportar snart inte VB6 längre (vet inte vilket år) och på MS sajt hamnar all fokus på .Net.
Att bygga egna klasser för förenkla tillvaron är inte särskilt ofta något rimligt alternativ när det brinner i knutarna och en liten applikation ska knåpas ihop.
Om VB.NET inte längre kan vara ett utvecklingsverktyg för "alla" som VB en gång skapades för att vara är jag rätt säker på att MS kommer att tappa många hängivna utvecklare. Det vore synd, jag skulle vilja se en VB.Net Light med OO men med skräddarsydda klasser för snabb utveckling av "standardprogram". Kanske kommer det dyka upp sådana från någon tredjepartare... Vi får se.
Apropå operativ med Dotnet Framework... Det enda operativ som innehåller ramverket idag är väl 2003 Server som innehåller version 1.1, men nya versioner av ramverket kommer då och då och en programvara som är utvecklad för 1.0 kanske inte fungerar med en senare version (såvitt jag förstått). Alltså - belasta användarens dator med "din" version av Dotnet Framework. (Flera versioner kan köras parallellt). Jag vet inte hur ni har det, men mina kunder har iallafall ifrågasatt smidigheten i detta.Sv: Frustrerad på VB.NET
Ang olika versioner så är det ett litet probb, svar jag. Men oftast måste man/eller bör man ha med ramverket i sin instalfil för just den version man kodat i, och eftersom du kan köra versionerna parallelt genererar detta inga problem, mer än att det tar lite mer plats på ens HD.
Jodå det görs saker i Delphi idag.Sv: Frustrerad på VB.NET
Nu håller jag inte på med C# så det är väl därför jag inte ser logiken.
Tycker detta verkar mer logiskt.
txtMintextruta.Font.Style = txtMintextruta.Font.Style Or FontStyle.Bold;Sv: Frustrerad på VB.NET
Sv: Frustrerad på VB.NET
Mr T @thomassida.cjb.netSv: Frustrerad på VB.NET
Vet men inte i den skalan som förr. Då Delphi är i princip på väg bort.
> detta.
Det förstår jag, och kunden betalar ju dig för din tid, så självklart kan dom kan ifrågasätta smidigheten.
Jag kommer fortsätta med VB6 och ASP eftersom jag utvecklar snabbast där - billigast för kunden, snabbast resultat, osv. Finns just nu ingen anledning för mig att byta till .Net. Om jag däremot hade en massa tid över på jobbet och inga kunder, då skulle jag kunna tänka mig att pilla med .Net, men just nu är det helt enkelt inte lönsamt tidsmässigt.
Bara mina tankar...
Lev väl,
Tom S.