Hej, Ser inte din resterande kod men har du stängt connection innan du kommer in här? Jag kör Win Form. Jag tror inte att connection är stängd eftersom jag nyss lyckats ladda data från en DB. Du har inget konstigt tecken i datagridden som ett värde, exemepvis enkel apostrof (') eller liknande? Testa också om connection är öppen. Går dataadaptern mot en eller flera tabeller?DataGrid - kan ej uppdatera DB
Har gjort ett DataGrid som laddas från en DB. När jag försöker göra en uppdatera-knapp så knasar det, får ett felmeddelande typ
'System.Data.OleDb.OleDbException: Tecken efter slutet av SQL-uttryck.
at System.Data....etc'
Koden på uppdateraknappen:
<code>
Private Sub btnUpdate_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnUpdate.Click
Try
OleDbDataAdapter1.Update(DsNamndata11)
Catch ex As Exception
MsgBox(ex.ToString)
End Try
End Sub
</code>
Hoppas nån kan hjälpa?
mvh /andersSv: DataGrid - kan ej uppdatera DB
Kan du klistra in hela ditt felmedelande? Ev mer av koden oxå.
Kör du Asp .Net eller Win forms?
//Johan NSv: DataGrid - kan ej uppdatera DB
Hela felmedd:
System.Data.OleDb.OleDbException: Tecken efter slutet av SQL-uttryck.
at System.Data.Common.DbDataAdapter.Update(DataRow[] dataRows, DataTableMapping tableMapping)
at System.Data.Common.DbDataAdapter.Update(DataSet dataSet, String srcTable)
at System.Data.Common.DbDataAdapter.Update(DataSet dataSet)
at myDataGrid2.Form1.btnUpdate_Click(Object sender, EventArgs e) in C:\Documents and Settings\anders\Mina dokument\Visual Studio Projects\myDataGrid2\Form1.vb:line 231
Kod på load knappen:
<code>
Private Sub btnLoad_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnLoad.Click
DsNamndata11.Clear()
OleDbDataAdapter1.Fill(DsNamndata11)
End Sub
</code>
/andersSv: DataGrid - kan ej uppdatera DB
Prova också att bara ändra ett enda värde i taget för att komma fram till om det är problem med ett speciellt fält i tabellen som ska uppdateras.Sv: DataGrid - kan ej uppdatera DB
/Peter