Såvitt jag förstår "förkompileras" .NET-kod till pseudokod (MSIL) när man skapar ett program, för att sedan kompileras när programmet körs (JIT). Jag tror att jag har förstått vitsen med detta, att MSIL är både plattforms- och programspråksoberoende (så länge man har en JIT för sitt operativ och en MSIL-kompilator för sitt programspråk). Stämmer det? >Stämmer det? jag tycker att en starttid på 5 sekunder är för mycket för en liten hjälpapplikation, motsvarande app i delphi eller vb6 startar snabbare. Om du vill veta mer om Ngen tycker jag du ska läsa Nick Wienholts artikel "Native Image Generation for the CLR" från http://www.dotnetperformance.comMSIL, JIT, CLR och tid
Jag undrar hur tidsödande detta extraarbete egentligen är, jag har bla upplevt att mina .NET program tar en stund extra att starta upp. Har ni också det? Finns det något sätt att snabba upp den processen? Och är det så att man lättare skapar effektivare MSIL-kod med C# än med VB.NET?
/Jonas som försöker bli bättre på .NETSv: MSIL, JIT, CLR och tid
Ja
>Jag undrar hur tidsödande detta extraarbete egentligen är, jag har bla upplevt att mina .NET program tar en stund extra att starta upp. Har ni också det?
Vad jämför du med? Visst tar det lite tid, men inte så farligt.
>Finns det något sätt att snabba upp den processen?
Ngen.exe
>Och är det så att man lättare skapar effektivare MSIL-kod med C# än med VB.NET?
Nej
MSSv: MSIL, JIT, CLR och tid
okej, intressant, jag läser på... ngen.exe är ett MS-verktyg som gör en "native image" av ett .NET-program. En native image är ett "lite mer kompilerat program" vilket innebär att datorn inte behöver göra en sådan när programmet körs. JIT behövs dock fortfarande, men starttid och exekveringstid blir kortare. ska experimentera med detta. har du eller någon annan här provat?Sv: MSIL, JIT, CLR och tid
MS