En enkel fråga...Eller den kanske inte är så enkel, vad vet jag. Hoppas i alla fall den inte är dum, för dumma frågor finns inte...eller? *svammel* Det går det inte i Vb.Net. I C# går det genom att man använder sig av XML kommentarer framför klassens medlemmar men VB.Net har ännu inget stöd för detta. Ok...tackar för svaret i alla fall! Det går visst att skapa hjälptexter, man får dock göra det för hand. Kör t ex följande exempel. Tackar, tackar!Själv skriva hjälptext som syns vid t.ex. skapandet av nya objekt
Hur som helst, när t.ex. skapar ett nytt objekt,
ex. con = New OleDbConnection(strAnslutningsstrang) så får man ju, när man skriver den första parentesen, upp en massa hjälp av IntelliSense. Man kan typ bläddra mellan olika överlagrade konstruktorer o.s.v.
Vad jag undrar är, kan man själv m.h.a. t.ex. attribut eller något liknande själv skapa en hjälptext till en viss parameter? Om jag t.ex. överlagrar en massa subrutiner så kan jag ju bläddra mellan parametrarna, när jag anropar en speciell subrutin, men jag kan ju inte se någon tillhörande hjälptext.
New(connectionString As String)
connectionString:
The connection used to open the database. <-- vad jag menar med hjälptext
/MarcusSv: Själv skriva hjälptext som syns vid t.ex. skapandet av nya objekt
Kan vara på gång i nästa version av Vb.net för många har önskat detta av Microsoft.
Men du kan manuellt skriva dina egna .xml fil som du då lagrar i samma mapp som din assembly (dll), filen ska ha samma namn som din assembly har.
/Fredrik NorménSv: Själv skriva hjälptext som syns vid t.ex. skapandet av nya objekt
Är väl inte hela världen att man inte kan göra detta (ännu?) i VB .NET. Skriver mest program på egen hand och där räcker oftast vanliga kommentarer för att man ska förstå vad man sysslat med! Emellertid skulle det ju underlätta om man kunde plita ner sina egna hjälptexter :-)
Ha det bra!
/MarcusSv: Själv skriva hjälptext som syns vid t.ex. skapandet av nya objekt
1. Skapa ett nytt vbklass-projekt som du döper till IntellisenseTestVB
2. Skapa klassen med följande kod
Public Class Class1
Public Sub New()
'MyBase.New()
End Sub
Public Sub ThisIsATest()
End Sub
End Class
3. komplilera
Skapa nu en xml-fil som du lägger i projektets bin-katalog, lägg in följande xml-fil
<?xml version="1.0"?>
<doc>
<assembly>
<name>IntellisenseTestVB</name>
</assembly>
<members>
<member name="T:IntellisenseTestVB.Class1">
<summary>
Summary description for Class1.
</summary>
</member>
<member name="M:IntellisenseTestVB.Class1.#ctor">
<summary>
Constructor for Class1
</summary>
</member>
<member name="M:IntellisenseTestVB.Class1.ThisIsATest">
<summary>
This is a test "void"
</summary>
</member>
</members>
</doc>
4. Skap en referens till IntellisenseTestVB från ett nytt eller befintligt projekt
5. Initiera IntellisenseTestVB och vips. Du kommer att se hjälptexter. Går även at addera till parametrar etc.. Kika på xml-support to c# comments på msdn.Sv: Själv skriva hjälptext som syns vid t.ex. skapandet av nya objekt
Hade helt glömt bort att jag skrivit det inlägget. Ska försöka kolla upp det här så snabbt jag kan. Är aldrig fel att ha lite hjälp när man har överlagrade funktioner och subrutiner på härsan och tvärsan!
/Marcus