Hur får man lätt tag på "assembly-version" för "mitt program" ? I VB 6 (good old days!) var det enkelt. App.Version, App.Minor o.s.v. Men än en gång i MS strävan att göra något enkelt svårt så har man lyckats !!! Har det i C# men försöker översätta... det är nästan lika enkelt: Jag vet inte vilken odokumenterade klass du syftar på, har aldrig på att det skulle finnas nåt sånt, för du menar väl inte system.windows.forms.application?Mitt VB.NET-programs version
Någon som har ett enkelt kodexempel ?Sv: Mitt VB.NET-programs version
Dim assname as AssemblyName
Dim version as Version
assname=Assembly.GetExecutingAssembly().GetName()
version=assname.Version
Sen kan du bara använda version.Major, version.Minor etc...Sv: Mitt VB.NET-programs version
Jag hittade det själv. Men tack så mycket.
Man blir minst sagt galen !! Dok säger.
System.Diagnostics.FileVersionInfo.GetVersionInfo(System.Reflection.Assembly.GetExecutingAssembly.Location).FileMajorPart
o.s.v. för minor m.m.
MEN ....
det finns ett, som jag fattar, odokumenterat objekt "Application", till detta finns
ett antal attribut, bl.a. version ?????
Att gå över ån efter vatten en småsaker, MS kliver över Atlanten efter vatten. Sedan har man kommit på det efter kritik och gör saker och ting lite enklare igen..
/A ASv: Mitt VB.NET-programs version
Nåja, den andra vägen (med FileVersionInfo) är ju ett sätt att t.ex. få tag på andra filers versioner, precis som det står i dokumentationen.
Den approachen som jag gav förslag på motsvarar ju mest App.Version
Sen finns det kanske genvägar i VB.net, det finns många såna i vb.net... därför känns det bättre att pyssla med C# som känns mer renlärigt..
Du kan ju använda de gamla vb klasserna genom att importera nånting... men då har man ju lämnat .net...