Hej! Hm... har klurat ut en "halv" lösning på första problemet: åsidosätt paint-meddelandena för bordern, men jag behöver fortfarande lite hjälp med hur jag får tag på vad som finns "bakom" menyn... Dvs. vad som är ritat bakom menyn så att jag kan rita tillbaka det då när man stänger en meny så ligger en lite bit av menyn kvar... :/ Hm.. Hittade lite kod för det också... :) Hm... Varför skall alla lösningar komma på samma kväll... :/ >1) Win32API: Hur kan jag utifrån hWnd för menyn sätta bordern till ingenting? som MS säger , det är nog svårare än det verkar. Jo, den exempel-kod jag hittade hookad det riktiga fönstret, och för varje gång ett visst meddelande skickades igenom så kollade den om klass-namnet var det som används för menyer. Om det var en meny så blev menyn subclassad genom lite mojs i gojs kod så....NET - Meny komponent, lite div. hjälp
Jag har nu suttit några veckor och lyckats generera ca. 55 KB med kod i vb.net med utgångspunkt ifrån ett exempel jag hittat. Nu har jag dock några få problem att lösa:
1) Win32API: Hur kan jag utifrån hWnd för menyn sätta bordern till ingenting? Den lösning jag använde innan var att använda SetWindowRgn-apiet, men det blev inte riktigt bra då pga. att det blev lite gråa, fina saker på de fönster som låg bakom... :/ Jag måste helt enktl få bort ramen på ett vettigare sätt
2) Någon som kan beta-testa lite? Komma med kommentarer etc.? Jag lägger upp en länk till nedladdningsbar kod så fort jag har fått ordning på problem 1.
Hela koden bygger på att man har en vanlig meny sedan innan (MainMenu eller ContextMenu) som man sedan adderar, sedan är det en stor, fin klasstruktur som laddas som gör det möjligt att använda olika Drawers för de olika menuitemen, enda kravet är att de följer ett visst interface... :)
PS.
Anledning till denna kod var att få in bilder i menyn, men det blev visst lite mer än så... :)
DS.Sv: .NET - Meny komponent, lite div. hjälp
Sv: .NET - Meny komponent, lite div. hjälp
Sv: .NET - Meny komponent, lite div. hjälp
Hur fick du HWND för menyn? Vad jag vet finns det inget supportat API för det.
>Jag måste helt enktl få bort ramen på ett vettigare sätt
Du är inte den förste som försökt, tro mig. Folk brukar ge upp, inse att det är omöjligt och implementera sina egna menyer från grunden istället.
MSSv: .NET - Meny komponent, lite div. hjälp
en lösning jag sett var gjord i vb6 , där gjorde kontrollen en processhook för host appen , och kunde på så sätt fånga hwnd till menyn när den visades.
hwnd för menyn kom då med i något notify meddelande av något slag , minns inte vad det var men det gick iaf...
(känns inte helt lätt..)
men om du väl får tag på hwnd till menyn så kan du kolla på wm_ncpaint och wm_nccalcsize ..
(med wm_nccalcsize så kan du ändra klientareans storlek/position för ett hwnd , och wm_ncpaint kan du använda när du vill rita något på det som inte är klientarean , tex en border eller caption)
//Roger
[edit]
många komponenter som erbjuder xp menyer fuskar ganska friskt.
alla jag sett har varit riktiga kontroller som lägger sig överst i ett fönster.
där själva huvudmenyn sedan ritas , när man sedan klickar på en item i fuskmenyn så visar kontrollen en riktig meny i form av en popupmeny.
(det är tex så dontnetmagic libbet gör)
[/edit]Sv: .NET - Meny komponent, lite div. hjälp
Som jag har det nu så gör jag helt fräckt så att jag skippar utritningen av bordern. Förut hade jag så att jag körde med apiet SetWindowRgn vilket gjorde det möjligt för mig att gömma border-delen av fönstret. Problemet med det var att det blev en grå kant kvar där menyn hade varit ända tills det fönster som låg bakom hade ritat om sig...
Nu tycker jag att jag har prövat en hel del... :/ Jag har hWnd för varje meny... Om det bara hade funnits nå't api för att få hMenu utav hWnd eller tvärtom... :/