Jag har 1st Dataadapter och 1st Dataset med data i. Det är utifrån de uppgifter du givit helt omöjligt att tala om huruvida saker uppdateras eller inte eftersom den kod som är intressant ligger efter (och bakom) dina anrop till Update men om det är ordentligt gjort så kommer bara den rad som du har uppdaterat att uppdateras inte hela datasettet. För att spara en rad i taget så kan man göra som följer:Uppdatera endast ett row med Dataadapter
För att uppdatera hela Datasettet mot Dataadaptern gör jag följande:
<code>
BokRadAdapter.Update(xDataset, "BokningRad")
xDataset.Dispose()
</code>
Mitt problem är att jag inte vill uppdatera hela datasettet utan endast en specifik row.
Det skulle kunna se ut som följer:
<code>
BokRadAdapter.Update(xDataset.Tables(0).Rows(10), "BokningRad")
xDataset.Dispose()
</code>
Jag lyckas inte med detta. Har letat förtvivlat utan att hitta en lösning på detta.Sv: Uppdatera endast ett row med Dataadapter
Datasettet håller själv reda på vilka rader som blivit uppdaterade, borttagna o s v. Mer info om detta hittar du i hjälpen kring grundläggande ADO.NET.
OM du menar att du bara vill kunna skicka en rad till metoden Update så får du skriva en själv och jag kan inte ge dig en eftersom jag inte känner till dina förutsättningar.
Dock, och detta gäller mer allmänt, är det inte rekommenderat att skriva kod som bara tar emot en DataRow eftersom denna inte kan serialiseras och fungerar då inte skalbart den dag då du kanske behöver bygga ut din datapark med en applikationsserver, som hanterar datakopplingar m m och skiljer den från din webserver.
//Mikael.NETSv: Uppdatera endast ett row med Dataadapter
Dim arrRow(0) As DataRow
Dim Row As DataRow
For intCount = 0 To dsDataSet.Tables(strTabellnamn).Rows.Count - 1
Row = dsDataSet.Tables(strTabellnamn).Rows(intCount)
arrRow(0) = Row
DataAdapter.Update(arrRow)
Next