Hej Hej, vad du kan göra är att dui skapar en liten server på servern, som tar emot kommandon från dig. Då servern får kommandona ex Start Command.exe kan du be denna server att starta just command.exe. Men tänkt då på säkerheten. Bygger du inte dina applikationer tillräckligt säkr och någon får hum om ditt lilla program så kan vem som skicka kommandon och starta apps. Tack för svaret. Det är alltid en början men jag fattar inte mycket än. Var skall jag finna information om TCPListener och Socketklasserna. Kan du mera om detta ämne så är jag väldigt intresserad av utförligare hjälp. Får givetvis ha någon typ av inloggning med password till detta serverprogram. Men hur bygger jag dessa program ?? tVilket programspråk skall man använda ??? Hej,Thin Client ????
Vill finna en lösning för att kunna starta och köra ett program som ligger på en server
på en annan geografisk ort i sverige. Har läst och letat men finner inget som jag fattar riktigt. Har tidigare haft ett liknande program på denna server som var gjort i Clarion och som använde ett tillägg som hettte Clarionet och som arbetade enligt thin client konceptet. Kan någon lämna mer detaljerade upplysningar om hur jag skall börja eller i vilken programkod detta går att lösa. Väldigt tacksam för något utförligt svar. Sv: Thin Client ????
Ta en titt på TcpListener och Socket klasserna.
Kolla även på säkerhetsalternativ för data överföring samt exekvering av program.
Mvh JohanSv: Thin Client ????
Mvh AffeSv: Thin Client ????
Du kan använda Vb .Net om du vill.
Jag skulle först ta en titt på Win Services då får du en överblick hur du kan ha en
tjänst körande på en server i bakgrunden hela tiden. Du kan ju även skapa ett exe program som aggerar sever. Men då måste du typ själv starta det för hand, eller genom någon autostart. Det beror helt o hållet på vilka krav du ställer på Serversidan.
Sedan så kan du läsa om TcpListenern under System.Net namespacet i .Net SDK där ser du även exempel hur du kan lyssna av en viss port efter data. När du lyckats med detta så kan du enkelt kolla om den data som skickats är OK för att göra sitt utförande. Låt säga att du vill skicka olika kommandos från klienten typ.
Start <appname>
Close <appname>
Då kan du i på din server kolla om datan som kommer in innehåler just Start eller Close, om så är fallet vad vad har du för info efter dessa ord. Jo applikationsnamnet. Där kanske du satt upp ett krav att det endast är exe filer som får köras. Då kan du med RegularExpressons (Se: System.Text.RegularExpressions för mer info) kolla så filnamnet slutar med .exe Om det nu är så att du din server kännde ingen kommandot Start och hade ett godkänt applikationsnamn (ex: foo.exe) så ber du Server starta processen, med ex System.Diagnostics.Process och samma för att stänga programmet.
Om du vill hantera så man måste logga in kan du ex skicka kommandon så som:
Anv <AnvändarNamn>
Pass <Lösen>
Be Servern verifiera dessa mot någon slags datakälla. (ADI,XML,SQL Server eller Access...)
För att öka säkerheten ännubättre kan du be servern kolla IP Address från sändaren.
Du kan kryptera datan antingen Synkront (se ex DES) eller asynkront (Se ex: RSA).
Så nu har du fått en hel del info att utgå från. Jag kan tyvärr inte ge dig kod för allt detta för då hade jag typ byggt programmet åt dig och jag hoppas att du vill lära dig och det gör du bäst genom att själv läsa och testa. Men själklart fråga om hjälp när du elller om du sitter fast.
Mvh Johan