Jag håller för tillfället på med att skriva en modul till ett kryptoverktyg och har lite problem. Modulen ska fungera så att man med hjälp av en mask, bestående av bokstäver, ska kunna matcha ord. T.ex. ska masken 'abba' matcha 'mamma', 'pappa' och 'trelleborg'. du kan ju testa ta det i 2 steg... matcha "ab" först, sen kolla om nästa två tecken är "ba"... och sammanfoga dem på nått sätt...Knivigt regex problem
Jag har skrivit en parser som genererar ett regex pattern. T.ex. blir masken 'abba' följande regex pattern: '(\w)(\w)\2\1'. Så lång fungerar allt bra. Problemet kommer när jag använder följande mask, 'abcd'. Denna mask matchar 'träd' men även 'katter' eftersom regex söker bland alla bokstäver när man använder \w vilket innebär att både 'c' och 'd' hittar varsit 't'.
Vad jag vill är att varje bokstav i masken ska motsvara endast en bokstav i den sträng man söker i. Med andra ord att 'c' och 'd' i masken inte båda två får vara 't' (se katter som exempel).
Jag har försökt lösa detta på följande sätt. Masken 'abcd' blir (\w)([^\1])([^\1\2])([^\1\2\3]). Problemet är att regex inte klarar att ersätta '\1' med bokstaven som hittades i den första gruppen ('(\w)') när '\1' finns inom '[]'. Samma gäller för '\2' och '\3'.
Finns det något sätt att lösa problemet? Jag har inte håll på mycket med regex så det är mycket möjligt att det finns andra funktioner inom regex som löser problemet.
/PedroSv: Knivigt regex problem
eller matcha "abba" som tidigare, och sätta nått if-uttryck som kollar om det stämmer som du vill ha det.