JAg håller på med ett kundregister och vill kunna göra en sökning på vissa parametrar(förnamn,Efternamn,telefon) och visa mer information om denna kund så att man kan välja "rätt kund". Efter jag har läst upp resultatet av sökningingen (i detta fall i en datagrid) vill jag att användaren ska kunna ta reda på mer om kunden(beställning,resultat av viss undersökning etc) genom att markera "rätt kund" i datagriden och sedan klicka på knapp som läser upp resultatet av denna fråga. varför läsa info som du inte behöver.. Hej Ifall användaren vill titta på de andra kunderna snabbt. Som att gå tillbaka till affären för att det fattas mat att göra en tredje portion:-). Jag undrar ifall det tar längre tid att när man ändå hämtar hem data från databasen hämta hem så det räcker istället för att varje gång öppna en koppling och läsa hem data för varje fråga. Ifall användren vill scrolla mellan två kunder och jämföra dessa så tänkte jag att det går snabbare att ha objekten i en array eller ett dataset och läsa där ifrån. I och för sig låter det effektivare att varje gång hämta data. <b>Ifall användaren vill titta på de andra kunderna snabbt.</b> Visst det beror på hur man räknar; Att öppna en koppling läsa in frågan hämta resultatet lägga resultatet i något dataAdapter eller dataReader och stänga koppling tar en sekund. Tar det lång tid att läsa ett resultat jämfört med 1000 eller att varje gång öppna, läsa, hämta, stänga för varje enskilt resultat. problemet blir väl att ta hand om all data i systemet som kräver minne. Men visst det är som ni säjer att läsa enbart det data som man är intresserad av är nog den bästa lösningen. Databas fråga
Frågan är ska jag läsa upp alla info direkt vid sökningen eller ska jag läsa när användaren gjort sitt val av "rätt kund" alltså en fråga till ? Eller finns det andra förslag till att lösa detta??
MVH Stefan LjungstedtSv: Databas fråga
det är ju samma sak som att åka till affären , köpa alla deras varor , åka hem , kolla vad du behöver och sedan kasta de saker du inte använder...
//RogerSv: Databas fråga
Rent generellt så skulle jag säga att du bör endast hämta det som du behöver för tillfället. Dvs du hämtar den andra infon när du skall visa all information om kunden.
/w
Sv: Databas fråga
//Stefan Sv: Databas fråga
säg att det tar 1 sekund för att hämta info om en kund (rent teoretiskt alltså)
säg att det finns 1000 kunder , och användaren vill just nu kolla på 3 st..
hämtar man datat när man behöver det så får användaren vänta totalt 3*1 sekund.
medans om man hämtar all data samtidigt så får användaren vänta 1000*1 sekund
vad är snabbast i det fallet ;)
om användarna kommer öppna kundfrmuläret ofta och kolla på få kunder så är det bättre att läsa datan när man behöver den...
kommer användaren sitta med samma formulär uppe dag ut och dag in och kolla på massa massa kunder så _kan_ det vara bättre att läsa allt först (förutsatt att man inte fyller hela minnet med kunduppgifter så datorn blir slö pga minnesbrist)
//RogerSv: Databas fråga
//Stefan Ljungstedt