någon tapper själ som kan förklara följande: Hej... lite följdfrågor då. 1) Om du har hårdvaruacceleration i din dator så kommer Longhorn att kunna använda den, har du det inte så finns det en mjukvaruemulerare som kan användas men det är helt baserat på vilken konfiguration som du väljer. Johan Jag skulle hävda att XAML är ett sätt att skapa Windows Forms precis som du kan med C#, eller VB.NET eller C++ eller något annat språk på CLR'n. jag tror det är lite misstolkningar här.. hittade en liten artikel från pdc om just detta: Precis vad jag menade, tror jag ;-).longhorn/avalon
1) är AVALON i longhorn något som ersätter windows forms?
2) måste avalon guin beskrivas med XAML ? eller kan man dynamiskt generera ett gui via kod?
3) kan man göra custom controls för avalon i c#?
//RogerSv: longhorn/avalon
Avalon är presentationsskiktet i Longhorn som du kan programmera mot med hjälpa av XAML eller något .NET språk precis som idag. Här finns en bra artikel: http://msdn.microsoft.com/longhorn/default.aspx?pull=/msdnmag/issues/04/01/Avalon/default.aspx
Så för att svara kort på dina frågor:
1) Nej!
2) Nej du måste inte beskriva GUI i XAML och ja du kan dynamiskt generera ett GUI med kod!
3) Ja!
MvhSv: longhorn/avalon
1) läste att avalon är hw 3d accellererat , är det så?
(som komponentutvecklare så blev jag väldigt besviken på gdi+ som var fruktat långsammt)
2) en av de få bra sakerna med gdi+ är att om man gjorde en komponent som ritades med gdi+ så gick det lätt att göra 'print/print preview' stöd för den.
finns det någon möjlighet att blåsa ut avalon grafik till en printer?
//RogerSv: longhorn/avalon
2) Så långt har jag inte hunnit titta ännu, men ser inga problem med det än...
MvhSv: longhorn/avalon
Om inte XAML ersätter windows forms betyder det att man inte kan skriva GUI applikationer enbart med XAML. Eller är det tänkt att de båda teknikerna ska finnas sida vid sida. Eller har jag missuppfattat hela frågan.
Läser man detta(eller liknade artiklar) så blir man lite tveksam:
On the Death of Technology
http://radio.weblogs.com/0117167/2003/11/04.html#a515
"For example, we proclaimed that Windows Forms is dead, killed by XAML, so what to do?"
Kommer XAML bara stödjas i Lonhorn?Sv: longhorn/avalon
Du kan skapa Windows Forms med ren XAML men för att lägga till händelser osv så kommer det krävas att du skriver lite kod i något annat språk!
MvhSv: longhorn/avalon
är ganska säker på att "Q" menar "Windows Forms" som i namespacet windows forms i .net framweork , dvs de klasser som wrapper native win32 fönstren..
att det går att använda xaml för att göra fönsterbaserade apps är ju inte samma sak..
så frågan är :
är tanken med xaml/avalon att det ska vara istället för/ersätta system.windows.forms klasserna i .net framework
??
eller är det jag som fattar fel ?
går det använda xaml för att bygga fönsterapps som använder sig av system.windows.forms klasserna istället för avalon??
//RogerSv: longhorn/avalon
http://www.codeproject.com/scrapbook/PDC2003.asp?msg=658740#xx658740xx
avalon är alltså bara själva grafiklibbet så det ersätter gdi+ och inte windows forms , om jag fattade det rätt (?)
//RogerSv: longhorn/avalon
Jag har tittat pdf-filen nedan och sedan läst diverse om "Windows Forms is dead".
Longhorn Namespace graphics:
http://www.gotdotnet.com/team/brada/pdc_namespaceposter.pdf
Då undrar man om MSFT inte tänker utveckla Windows Forms klasserna i framtiden. Alternarivt så har jag inte fattat vad det handlar om, vilket någon gärna får förklara.