Hur grupperar man radiobuttons (dvs att om jag trycker på en skall de andra släckas)? Använd GroupName attributet och sätt samma namn på de radiobuttons som ska ingå i en grupp. Det är ingen "System.Web.UI.WebControls.RadioButton" utan en "system.Windows.Forms.RadioButton". Det vill säga jag kör inte asp utan en vanlig FET-Klient :) Aha, sorry, du använder dig av GroupBox: Ja men om du hade läst frågan så var det hur man gör när de ligger i olika groupboxes :). Men det är himmla trevligt med snabba svar! hehe sorry, ja du, ibland kan man vara ute i skogen och springa.. Svar till Johans svar... vad är problemet varför kan du inte ha dem på olika gruppboxar?Gruppera RadioButtons i VB.NET
Default blir radiobuttons gruperade men om du placerar dem i olika groupboxes så fungerar det inte längre.
/BJSv: Gruppera RadioButtons i VB.NET
/Fredrik Normén NSQUARED2
http://www.nsquared2.netSv: Gruppera RadioButtons i VB.NET
Sv: Gruppera RadioButtons i VB.NET
<code>
Dim groupBox1 As New GroupBox()
Dim radioButton1 As New RadioButton()
Dim radioButton2 As New RadioButton()
groupBox1.Controls.Add(radioButton1)
groupBox1.Controls.Add(radioButton2)
</code>
/Fredrik Normén NSQUARED2
http://www.nsquared2.netSv: Gruppera RadioButtons i VB.NET
/BJSv: Gruppera RadioButtons i VB.NET
Om du vill ha dem i flera olika groupboxar så kan du ju lyssna på checkedchange eventet och i så fall ändra de andra i samma "grupp". Du kan ju t.ex. använda checkboxens Tag property för att lägga flera groupboxes i samma "grupp".
Hoppas du fattar vad jag menar.Sv: Gruppera RadioButtons i VB.NET
Sv: Gruppera RadioButtons i VB.NET
Jo då jag fattar vad du menar. Men jag hoppades att det fanns ett annat sätt att göra det på. Men antagligen inte. Trevligt att det finns ett både för asp och i vb6 men just detta problem måste man skriva en massa extra kod för att lösa i VB.NET.
Så slutsattsen är antagligen att man själv måste fixa och dona med events.Sv: Gruppera RadioButtons i VB.NET
är det bara för att du inte vill visa någon ram? , isåfall lägg dem på olika paneler istället om det är där skon klämmer
//Roger