hej! Är metoden i Parent public? Så här brukar jag göra det funkar kanon!statusbar i mdi-parent
Jag håller på med ett windows-form projekt med vb.net. Jag har ett mdi-parent form och ett antal mdi-childs. Nu har jag lagt till en statusbar i mdi-parent, och vill kunna uppdatera texten i dess panels när man startar något med t ex en knapp i ett child-fönster. Jag har inte lyckats lösa detta, någon som har förslag på hur man kan göra?
Problemet är att jag testat att lägga proceduren för att uppdatera panel-texten i parent-formens kod, men proceduren blir ej tillgänglig att starta från child-forms
mvh
Henrik Sv: statusbar i mdi-parent
Försöker du nå den via MdiParent? Tänk i så fall på att din ParentForm ärver Form och du måste alltså kasta den till rätt typ.
Min vb.net är inte den bästa men säg att du har din form-klass ParentForm som har en publik metod UpdatePanel
då gör du enligt principen:
<code>
Dim frm as ParentForm
rm=CType(mdiChildForm.MdiParent,ParentForm)
frm.UpdatePanel("ny text")
</code>
OBS min vb.net suger men det kanske är en kick i rätt riktning...Sv: statusbar i mdi-parent
Kod i din MDIParent
<Code>
Public Shared myInstance As frmMain
Private Sub Main_Load(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
myInstance = Me
End Sub
</code>
Kod i din MDIChild
<Code>
Dim MainForm As frmMain
Private Sub Main_Load(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
MainForm = frmMain.myInstance
MainForm.Label1.Text = "Hejsan"
End Sub
</code>