Är det någon som har lyckats att uppdatera en tabell utan primärnyckel med hjälp av uppdatering via dataadaptern, det känns som om det skulle kunna gå, men misslyckas hela tiden. Att uppdatera med DataAdaptern utan primärnyckel har jag aldrig ens försökt. Någon nyckel/index måste den ju ha för att identifiera posterna. DataAdaptern kan inte skapa UpdateCommands etc autoamtiskt om den inte vet på vilka grunder den skall identifiera en post som skall uppdateras! Det är ganska självklart egentligen.. Om jag ber DIG ändra en rad i databasen utan att tala om vilken rad du ska ändra, så är det förmodligen inte ett jobb du vill ta på dig att utföra.. ;-)Uppdatera datatabell utan primär nyckel
Meddelande är:
Dynamic SQL generation for the UpdateCommand is not supported against a SelectCommand that does not return any key column information.
Sedan försöker jag att skapa en update själv med hittills misslyckat resultat, är det någon som har något att visa som kan vägleda mig.Sv: Uppdatera datatabell utan primär nyckel
Att uppdatera själv genom att skapa UPDATE-satser och köra dessa med Command.ExecuteNonQuery() ska väl gå utan problem dock. Vad är problemet med detta? Något specifikt felmeddelande eller problem?
Dock förstår jag inte varför du inte kan ha en primärnyckel. Om det finns en kombination av kolumner som unikt identifierar enskilda poster, vilket det ju måste göra för att du ska kunna göra UPDATEs på ett säkert sätt, så varför inte göra en Primärnyckel av dessa kolumner? Eller åtminstonde ett index eller vad det nu heter...Sv: Uppdatera datatabell utan primär nyckel
Du kan skriva egna UpdateCommands i en DataAdaptern med de villkor du känner till. Men det bästa är såklart att använda primärnycklar i databasen.
/Ola