Min fundering rör som sagt strukturen mellan formuläret och databasen. Har inte riktigt fått grepp om det är bättre att lagra uppgifter från databasen i objekt av en klass och sen vidare mot formuläret eller om det är lika bra att jobba direkt mot datasetet istället? Ett exempel är att jag vill arbeta mot tabellen kunder i databasen. Ska jag då instansiera varje kund som plockas fram ur databasen eller jobbar jag från formuläret genom datasetet direkt mot databasen? Hjälp... Kan någon visa på hur flödet fungerar. Använd dataset. Du får genom detta tillgång till den data du behöver. Lätt att uppdatera datat. Om du vill ha med flera tabeller, inga problem ett DataSet kan innehålla flera tabeller med relationer via DataSet.Relations. Du får dock bygga relationerna själv genom kod.Strukturen mellan ett formulär och en databas
Som tillägg kan sägas att informationen presenteras i listviews eller i comboboxar i formuläret.
Följdfråga, hur blir det om jag vill arbeta mot flera tabeller. Säg att tabellen Beställning också ska tas med i beräkningen. Blir arbetssättet då annorlunda mot för i första frågan?Sv: Strukturen mellan ett formulär och en databas
Vill du ex fylla en combobox med datat från en kolumn i en tabell skriver du
<code>
foreach(DataRow row in DataSet.Tables["Mintabell"].Rows)
{
ComboBox.Items.Add((string)dataset.Tables["tabellnamn].Rows["kolumnnamn]);
}
</code>
koden är visserligen C# med är i princip samma för VB.
Du borde kanske inte jobba med datasetet direkt i formuläret, utan skapa en dataklass som du anropar från formuläret. Denna dataklass kan ha åtkomstmetoder för att få tillgång till det data du vill ha.
//Fredde