Har idag försökt börja lära mig lite visual basic .net. Har nu kommit fram till ett problem jag inte lyckats lösa. Hej, Kan detta vara något?Öppna ett "Form" automatiskt.
Hur får man ett "Form" att öppnas automatiskt i ett fönsters MDI?
Jag testade med denna koden men det verkade inte fungera (Va fan betyder ByVal left As String?) :
<code>
Private Sub showForm(ByVal left As String)
Dim NewForm As Form2
NewForm = New Form2()
NewForm.Show()
End Sub
</code>
Jag vill också gärna veta hur man skall skriva koden för att bara öppna ett nytt "Form" tillexempel "Form2" genom att trycka på en knapp som finns i fönstret (för enkelhetens skull kan vi kalla det Form1)?
Som ni kan se så är det väldigt enkla grejer jag behöver hjälp med.
Hoppas ni fattar vad jag menar.Sv: Öppna ett "Form" automatiskt.
ByVal left as String betyder att du har en parameter som heter left som är av typen String och hanteras som en byval (By Value) vilket betyder att det som kommer in i den blir en kopia av dem yttre typen. Eller hur man nu skall förklara det.
<code>
Dim Name as String
Foo(Name) <---- Ropar på metoden Foo, kastar med Name som inparameter som då blir en kopia i metoden.
public Foo(byval name as string)
name = "Nils"
</code>
Läs gärna på mer om ByVal och ByRef
"The ByVal keyword indicates that an argument is passed in such a way that the called procedure or property cannot change the value of a variable underlying the argument in the calling code."
"If you pass a variable argument by reference using the ByRef keyword, the procedure can modify the variable itself. In particular, if the argument is an object variable, you can assign a new object to it. This reassignment also affects the object variable in the calling program."
Använder du Visual Stuido .Net eller kodar du i ex Notepad? Om du kör Vs .Net så är det bara att lägga till en knapp kontroll, dubbelklicka på den och göra typ som du gjort.
<code>
<event metoden>....
Dim NewForm As Form2
NewForm = New Form2()
NewForm.Show()
</code>
Om du inte använder VS .Net så måste du koda allt själv, skapa knappen, instasiera den, sätta dess position, skapa dess event metod etc etc... Detta hinner jag inte skriva ner nu, men om du installerar QuickStarten så har du en del exempel där du kan kolla på. QuickStarten hittar du under Start/Program/FrameWork SDK/Sampels eller något i den stilen. Installera dem...
Mvh Johan
Sv: Öppna ett "Form" automatiskt.
Lägg följande kod där du vill öppna fornuläret. Vill du öppna det när du öppnar ditt MDI-formulär så lägger du koden i Load-händelsen.
Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
Dim frm As New Form2
frm.MdiParent = Me
frm.Show()
End Sub