Hejsan, Hej, Det skall den inte göra. Eller jo kanske, men sätt då att everyone har access till den... För det skulle i så fall vara då du får ett false. Hmm, nej det är väl inte riktigt sant Johan, användarrättigheter är inte det enda som påverkar svaret!Trusted location
Jag tänkte kontrollera om en fil finns med koden:
If File.Exists("c:\test.txt") Then ...
Men efter lite snokande så läste jag att File.Exists alltid kommer att returnera false
om inte mitt program körs från en "Trusted location".
Så min fråga är, var/hur ändar jag det ?
Jag har kollat runt i .NEt Framework Configuration samt projektets egenskar än så länge...
//MooosieSv: Trusted location
Mvh JohanSv: Trusted location
Det är så att med den kodbaserade säkerheten som ingår i .NET Framework så måste din kod och applikation presentera bevis för (i det här fallet) var den exekverar från, om applikationen exekverar lokalt på din dator så får den ett speciellt så kallat "permissionset" som skiljer sig från om din applikation skulle exekvera på nätverket någonstans.
Med andra ord, om du vill se till att din applikation ska få eleverade rättigheter så ska du antingen exekvera lokalt, alternativt se till att den URL som din applikation exekverar från finns med i Trusted Zones i Internet Explorer som styr just zon-beviset.
Du är helt rätt ute när du tittar i .NET Framework Configuration verktyget.
Hoppas att det hjälpte, annars kan du maila mig: johanl@microsoft.com
Mvh