Ett par grundläggande frågor om databaser och data i VB.NET: Fråga 1: Det finns för mycket information om det på nätet redan för att jag ska skriva det en gång till. Leta på msdn-online med sökningen oledbDataAdapter eller med ADO.NET och kolla bland artiklar.Grundläggande frågor om databaser och data i VB.NET
<b>Hur ska man på bästa sätt fixa koppling till en databas om man inte vill hådkoda sökvägen?</b>
Om man använder en OleDbDataAdapter via Toolbox\Data så verkar man vara tvungen att hårdkoda sökvägen. Kan man ändra den via kod efteråt? Eller kan man på något sätt hänvisa till en ODBC-källa? Verkar bara gå med Access eller SQL-server.
<b>Vad är lämpligaste sättet att lagra "tillfälliga" data som flera användare skall kunna nå via ett lokalt nätverk?</b>
Jag har ett program som flera användare använder på olika datorer, dessa ska kunna se/visa samma information. Tex receptionen skriver in vilka besökare som finns i huset så ska alla kunna se detta i ett fönster på sin dator.
/FlorreSv: Grundläggande frågor om databaser och data i VB.NET
Du kan också kolla på gotdotnet.com, som har ett mycket bra forum och länkar till olika quikstarts.
Fråga 2: Jag hade skapat en tabell i min databas och sett till att hålla den uppdaterad. Alla frågor om "vem som är inne" ställs till den.
Alternativet är att du deklarerar en egen databärande klass som du delar ut med remoting på närverket, så att alla instanser av ditt Win32-program kan komma åt datat, för det är väl inte ASP.NET du kör??
//Mikael Sand