Hej! Är relativt grön på det här med VB.NET, kan dock en del ASP 3 och VB6 sedan tidigare. Har gjort en sajt med gamla hederliga ASP 3 som jag nu skulle behöva en medlemsfunktion till. Jag ska ha allt medlemsmaterial i en skyddad mapp på servern som kräver inloggning. Hade tänkt att ha ett "centralt" användarnamn och lösenord, alltså endast ett Windows-användarkonto har "access" till materialet i mappen. Sedan ska jag ha de egentliga användarnamnen och lösenorden i en SQL-Server databas. Hej, Skyddad katalog och användarkonton
Ska förklara hur jag vill ha funktionen, jag vill alltså ha ett formulär där medlemmarna skriver i användare och lösen. Dessa verifieras sedan mot de användare och lösenord som finns i SQL-databasen. Om verifieringen godkänns ska medlemmen automatiskt loggas in och få åtkomst till den skyddade medlemsmappen. Alltså behöver jag på något sätt efter godkänd verifiering skicka användaren till startsidan i den skyddade mappen, och då måste även inloggningen ske automatiskt genom att användarnamn och lösenord för det Windows-användarkonto som har "access" till mappen skickas med på samma gång, och förbigå att Windows inloggningsruta poppar upp.
Går detta att göra? Jag tror det går med något som heter WebRequest.Credentials, men det är väldigt svårt att hitta lättbegripliga exempel. Jag skulle vara tacksam om någon kunde ge ett exempel och föklara proceduren grundligt, eller alternativt tipsa om någon bra artikel i ämnet.
Tack på förhand!
Robert Åström, Mr. XSv: BEHÖVER HJÄLP!
Är inte helt rätt om jag förstått dig rätt, men antar.
Vad du vill göra är att ta över ett konto i bakgrunden för att komma åt denna mapp, du vill alltså ha den låst för övriga som går mot systemet via exempelvis ert intärna nät? Om inte kan du ju använda FormAuthentication och sätta upp att mappen kräver en inloggning. Då kommer alla åt denna mapp så fort du sätter en Authentication Ticket. Men du kan även om du vill skydda den internt "ta över" en användare på din dator. Du kan ta en titt på detta:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfSystemSecurityPrincipalWindowsIdentityClassImpersonateTopic.asp
Lycka till!
Mvh Johan