Då jag arbetade med vb 6.0 så behövde man bara välja att ett formulär skulle ha egenskapen mdichild = true. I ditt MDI-formulär gör du såhär: Skapar denna kod inte nya formulär hela tiden? Vi har ett sökformulär som vi vill ska komma fram då man klickar på tex Visa och sen Söka. Ifall man klickar igen på Söka ska inte ett nytt sökformulär skapas utan sökaformuläret ska visas. Jo, den koden skapar ett nytt formulär varje gång den körs. Jag fattar inte riktigt vad du vill åstadkomma, men har du en gång gjort en instans av formuläret till MDI Child så kommer den vara det även nästa gång du plockar fram den... Jag har skapat ett formulär där jag gör mina sökningar. Det formuläret visas i kroppen på MDIParent då jag klickar i menyn "Visa sök". Det stämmer att ett nytt formulär skapas men klickar jag en gång till i menyn "Visa sök" så har jag två likadana sökformulär i MDIParent. Jag vill att det bara ska finnas ett sökformulär oavsett hur många gånger jag klickar i menyn "Visa sök" Då får du väl skapa formuläret tidigare och bara visa formuläret när användaren klickar på "Visa sök". Kontrollera om formuläret redan är öppnat innan du skapar ett nytt...Hur gör man formulär till MDIChild?
Hur gör man ett formulär till mdichild i vb.net?
Jag har gjort ett formulär till IsMdiContainer = true. De övriga formulären vill jag göra till mdichild. Hur gör jag enklast detta?Sv: Hur gör man formulär till MDIChild?
Dim a As New MittMDIChildFormulär()
a.MdiParent = Me
a.Show()
/JohanSv: Hur gör man formulär till MDIChild?
Sv: Hur gör man formulär till MDIChild?
/JohanSv: Hur gör man formulär till MDIChild?
<code>
Private frmKurshantering As New frmKurshantering
Private Sub visa_formular(ByVal frm As Form)
frm.MdiParent = Me
frm.Show()
End Sub
Private Sub mnuKurs_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles mnuKurs.Click
visa_formular(frmKurshantering)
End Sub
</code>Sv: Hur gör man formulär till MDIChild?
Sv: Hur gör man formulär till MDIChild?
<code>
Private Sub OpenSearch()
Dim f As Form
For Each f In Me.MdiChildren
If f.Name = "frmSearch" Then
f.Focus()
Exit Sub
End If
Next
Dim fSearch As New frmSearch
fSearch.MdiParent = Me