Jag har använt mig av Access vid alla mina program. Där kunde man ange primär nyckeln (tex kundid) som räknare som automatiskt räknas upp när en ny post läggs in i databasen. Men vad heter räknare i SQL server? Det finns ju en mängd varianter att välja på. Du sätter datatypen till "numeric" och sen anger du på egenskaperna att det ska vara "Auto increment".. Var någonstans anger jag "auto increment". För att skapa en räknare (PK) i SQL-server gör du så här :Räknare i SQL server 2000
Sv: Räknare i SQL server 2000
/FSv: Räknare i SQL server 2000
Så här går jag tillväga:
Går in i design table och högerklickar på något attribut och väljer properties och sedan Indexes/Keys men hitta ingenstans där man kan ange egenskapen "auto increment"Sv: Räknare i SQL server 2000
1. Högerklicka på en befintlig tabell och välj "Design table" alternativt skapa en ny tabell.
2. Skapa en kolumn med datatypen Int, samt kryssa av Nullkolumnen. Kolumnen får inte tillåta nullvärden.
3. I egenskaperna i den undre delen av dialogen sätter du Identity till Yes. Identity Increment och Identity Seed bör i normalfallet vara 1.
4. Höger klicka på kolumnenen och klicka på "Set primary key"