Jag har en sök kund formulär där man ska kunna skriva in de första bokstäverna i ett namn t ex An, välja sökknappen och det ska skapas ett recordset som fyller en listbox, men jag lyckas inte få till syntaxen. Använder Access nu under utveckling men ska vid driftsättning använda SQL2000. När det gäller sökning så använder man något som kallas wildcard, dvs % . Men en sträng måste även inneslutas med 'sträng'. Om du skriver % före så blir det vad som helst och tempnamn. Skriver du tempnamn och % så blir det sökordet och vad som helst efter. När du driftsätter det senare kom då ihåg att du ska använda nyckelordet LIKE i samband med Wildcards.Ange sql-sats i vb för att hämta data med villkor och wildcard
Den bör väl se ut ungefär så här
adoRecordset.Open ("SELECT * From Kunder WHERE Kundnamn = " & " tempnamn " &")
men den funkar inte, har testat alla möjliga varianter på den utan framgång.
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Tack på förhandSv: Ange sql-sats i vb för att hämta data med villkor och wildcard
Prova
adoRecordset.Open ("SELECT * From Kunder WHERE Kundnamn Like '" & tempnamn "%' ")
eller
adoRecordset.Open ("SELECT * From Kunder WHERE Kundnamn Like '%" & tempnamn "%' ")Sv: Ange sql-sats i vb för att hämta data med villkor och wildcard
SELECT * FROM Kunder Where [Name] LIKE 'Mikae%'
För övrigt rekommenderar jag starkt att INTE utveckla en applikation mot access och sedan migrera den. Dataöverföring blir så krånglig. Om nu företaget inte låter dig använda sql-servern eller om du sitter hemma så rekommenderar jag att du laddar hem och installerar MSDE (Microsoft Desktop Engine (tror jag)). Den finns att hämta på tex http://www.microsoft.com/sql/msde/downloads/default.asp