Jag har ett kundregister som jag visar i en listview med x antal kolumner. Det kan du lösa på flera olika sätt, men jag behöver få veta mera. Kommer all data att först presenteras på skärmen? och därefter skall du söka upp namn? All data presenteras på skärmen. Det med at hämta data från databasen så syftade jag inte på att du listade bara de du säkte på utan listade allt men markerade de rader vars ord matchar med det du skrev i textboxen. Jo men det är ju en windows applikation så javascript är väl ganska uteslutet... Jaha. :-) Sorry.Sökning i listview
Jag skulle vilja ha en textruta där jag skriver in t.ex. företagsnamnet och sedan markeras raden i listviewn.
Eller det kanske inte är en listview man ska använda det är kanske en Grid.
All data hämtas ju från en databas.Sv: Sökning i listview
Eller vill du lista all data efter du skrivit ett namn men då ha det namnet markerat?
Mvh JohanSv: Sökning i listview
Göra en sökning efter man har tryckt "Enter" är ju inte så svårt då kan man ju gå ut och hämta datan från Databasen och sedan lista den.
Jag skulle vilja göra som man gör i SPCS när man söker på kunder. Jag vet inte om du har sett hur det funkar. Där väljer man vilken kolumn man vill söka i sedan skriver man i en textbox och söker efter varje tecken som skrivs i textboxen.Sv: Sökning i listview
Men till ditt rikitga problem.
Du kan ju göra som jag skrev ovan, först liste, sedan söka och hämta allt och i tiem bound kolla om texten är smama som sökordet och ge denna td en annan färg. Kräver fock postback.
Det kan gå med Javascript, vilket blir lite knöligare då du måste läsa genom all text och få tag i id,n på de tabeller vars text du hittade och på så vis ex med styles byta bakgrundfärg.
Mvh JohanSv: Sökning i listview
Sv: Sökning i listview
Lite svårt att veta. Är så van vid webb apps.
Men då borde det vara enklare. Du har ju din listview eller grid, ta bara och itterera genom den tills du hittar din text. Du kan göra detta på flera sätt.
Du har getItems som ger dig alla föremål i din Listview, dessa kan du gå genom o koll aom ditt ord finns med i dessa. Det är ett allternativ, det finns fler.
Men i vilket fall så måste du itterera genom din listview för att hitta din träff, eller träffar.
Är du med? Har lite brådis hem nu, så jag kan tyvärr inte ge dig en bättre förklaring just nu. :-( Tåget går om 15 min. Hej...
mvh Johan