Hej, Hmmm som sagt Microsoft tror bara att programmerare jobbar med PC datorer och inte något annat. De har tagit bort mscom. OK, Kolla in detta. Mer info om NetCommOCX: Jag hade samma problem som du står inför som störde julfriden rejält för mig. Jag testade ett antal olika förslag hittade på lite diverse ställen för att kommunicera direkt mot serieporten, men jag fick ingen av dem att fungera stabilt. Till slut använde jag motvilligt den gamla MSCOMM32 komponenten (AxMSCommLib.AxMSComm) som jag lyfte in som en komponent. Jag har för mig att det var något licensieringsproblem som jag uppfattade var mer av typen missad nyckling av komponenten vid distribution. Det gick att ladda ner i alla fall så att den funkade även i runtime på en "ren maskin". Mitt problem var även att min applikation kördes som en service och därmed inte hade något formulär att placera komponenten på vilket den verkade kräva. Jag tyckte att det borde funka utan detta, men den var tvungen att finnas på ett formulär. Vilket jag till slut fick acceptera och krångla mig förbi formuläet på annat sätt. Det hände flera gånger att applikationen "tappade" referensen till komponenten mm, så JA. Jag kände mig precis lika noll koll som det låter. Jag har hittat en ny kompnent för kommunikation med serieporten. Använd den gamla, jag satt i samma sitts för ca ett halv år sedan och kunde bara konstatera att det inte fanns något vettigt alt., tråkigt...Läsa av serieportar i VB .NET?
jag försöker återuppliva ett av mina VB6-projekt i VB .NET. Tyvärr innehåller det ett objekt som konverteraren inte klarar av. Det är MSComm (Microsoft Comm Control 6.0) i MSCOMM32.OCX som används för att läsa av serieporten.
Finns det något motsvarande i VB .NET som jag kan använda? Jag har hittat några liknande grejer på nätet (till salu), men jag hade hoppats på något inbyggt så att jag inte behöver sprida 3:e-parts dll'er med min applikation.
I detta fallet har jag en temometer kopplad till COM1 som jag vill läsa av.
============================
Jag håller tummarna medan ni svarar!Sv: Läsa av serieportar i VB .NET?
Om du googglar lite så hittar du säkert forum som rekomenderar en det ena och en det andra men mitt förslag är att du beställer Microsoft Visual Basic.net resource kit.
Du får där gratis en DVD med en 60dagars demo plust att den innehåller SAX.NET serie com component (Lite)
www.sax.net om du kan hitta den där men det har jag inte lyckats med.
Lite versionen verkar vara explicit VB.NET resource kit DVD'n
Jag tror jag läste någonstans att de var de som skrev mscom och om så är fallet så bör den vara lättare att konvertera till.
Du lär nog drass med dll tills du köper en version för komersiellt bruk dock.
MVH
Niklas WennerstrandSv: Läsa av serieportar i VB .NET?
ResKit skall jag nog kunna hitta. Tack för tipset, jag får försöka hitta "SAX.NET serie com component" då.
Tack så länge - jag skickar in en uppdatering om jag hittar rätt.Sv: Läsa av serieportar i VB .NET?
Programarkivet:RS-232 kommunikation i .NET
Det är en ActiveX som kapslat in MSComm32.
Du kan ju fortfarande använda MSComm32 men då måste du ha VB6 installerat på datorn.Sv: Läsa av serieportar i VB .NET?
http://ourworld.compuserve.com/homepages/richard_grier/NETCommOCX.htmSv: Läsa av serieportar i VB .NET?
MEN, till sut fick jag det i alla fall att fungera och applikationen snurrar i kontinuerlig drift på ett flertal ställen stabilt sedan ca 6mån tillbaka. Så vad jag vill säga är att det finns säkerligen någon mer lämpad .net komponent. Men denna fungerar. Det var dock en del pill med att få till det.
Jag tankade av en skrivarport från ett "främmande system" och det var ytterligare några parametrar som var tvunget att ställas in nu jämfört med vad som behövdes i VB6 för att det skulle fungera.
Du får väl höra av dig om du behöver något mer. Kanske kan jag bistå med lite exempel kod?
Tänk vad enkelt livet kan vara om man slipper bära på någonting i ryggsäcken.
"Vaddå serie.... kör blåtand istället mot ett 10 år gammalt system"Sv: Läsa av serieportar i VB .NET?
http://franson.biz/serialtools
Har prövat den i ett flertal applikationer funkar lysande. Många små finnesser som är guld.Sv: Läsa av serieportar i VB .NET?
Använd inte MSComm32 som en toolbox component, addera den iställtet den till projekt referenser (mscomm32.ocx) och skapa en egen Class av den.
<code>
Public Class CSocketRS232
Private WithEvents m_ObjComm As New MSCommLib.MSCommClass
Private Sub m_ObjComm_OnComm() Handles m_ObjComm.OnComm
End Sub
End Class
</code>