Men OpenFileDialog.FileName fås sökväg och filnamn. Hur delar jag upp det så en variabel kan tilldelas sökvägen och en annan variabel får själva filnamnet och filtypen? Om jag inte minns fel (kan inte testa detta just nu) så kan du göra detta med System.IO.FileInfo-klassen. Skicka in hela sökvägen till konstruktorn på FileInfo-klassen, och hämta sedan filnamn och sökväg med några properties (antagligen heter de Path resp FileName, med lite tur i alla fall). kolla på Tack för svaren. Med System.IO.FileInfo fick jag sökvägen med DirectoryName och filnamnet med Name. om du hade kollat mer på Path hade du hittat Path.GetFileNameWithoutExtension Tack! ja, speciellt om du har extensions som är längre eller kortare än tre bokstäver... ;-)Dela upp i sökväg och filnamn
Sv: Dela upp i sökväg och filnamn
Path.GetFileName
Path.GetDirectoryName
<code>
path="C:\\test\\test.txt"
System.IO.Path.GetFileName(path) returnerar test.txt
System.IO.Path.GetDirectoryName(path) returnerar C:\test
</code>
Path innehåller en massa bra hjälpmedel för att kolla pather...Sv: Dela upp i sökväg och filnamn
En sista detalj - hur blir jag av med filtypen, alltså jag vill bara ha det som står före .typSv: Dela upp i sökväg och filnamn
Det blir lite krångligt med
filnamn = Microsoft.VisualBasic.Left(filnamn, Microsoft.VisualBasic.Len(filnamn) - 4)Sv: Dela upp i sökväg och filnamn