HEJ! Låter som att du gjort inställningarna i kontrollpanelen - lättare om du gör det i VB alternativt lägger informationen i en ini-fil eller något annat. Detta för att många glömmar att lägga upp ODBC-kopplingen vid ominstallationer, eller missar en inställning (har själv råkat ut för detta nämligen), vilket kan leda till felsökning för något som inte ens borde vara ett problem. HEJ och tackar för svaret! Hmm... du har testat att kopplingen klarar av att koppla upp sig mot databasen... jag gjorde den typen av lösning en gång... minns inte vad det var som strulade... men några tips: Som jag ser det finns det ingen anledning att använda ODBC. Använd ett sqlConnection-object och skicka med en connectionstring. Sedan använder du detta till din sqlDataAdapter. Din connectionstring skall naturligtvis inte gå via odbc. ODBC - Inloggning
Har ett program som skall ansluta till en SQL server.
I ODBC inställningar anger jag användarnamn och lösen. (sa, )
Testar jag anslutningen där så funkar det.
Sedan när mitt program skall kopplar upp sig. Så skickar den med mitt inloggningsnamn och det går INTE då...
Hur gör man så att det som man skriver i ODBC inställningar skickas och INTE det som VB.net vill.
/AlexanderSv: ODBC - Inloggning
Ska finnas en hel del under tips/tricks och annat med information om databaskopplingar - bara att söka... =)
/EmmaSv: ODBC - Inloggning
Håller helt med dig om att det är bättre UTAN ODBC i kontrollpanelen.
...men tyvärr så vill de ha den där...
!Har nog läst att MS skriver att man skall hoppa över den!
/AlexanderSv: ODBC - Inloggning
Sätt upp connection-time-outs (det finns två, en som kopplar upp sig mot databasen och en för frågorna), det är inte alltid defaultvärdena räcker. De är rätt lågt satta. (beror på vad du har din applikation till iofs...=))
Har du sökt på Microsofts hemsida? Har för mig det var där jag hittade hur jag skulle skriva, för det var inte helt logiskt just då.
Har du testat att stega dig igenom koden och se hur långt det är du kommer? Antar att det är din connectionstring som inte fungerar - men har du kollat det? Hur ser den ut?
/EmmaSv: ODBC - Inloggning
/CO