Jag tänkte göra som så att jag drar igång lite grejor när man minimerar mitt huvudfönster. Men har ett problem, hur tar man reda på när minimerings knappen har tryckts. Andreas, lyssna på formens resize event sen kan du köra:Minimering av fönster
Sv: Minimering av fönster
Det finns en del trick som man kan använda sig av bla. genom att titta på olika properties på din Form och kolla om de har en viss kombination av värde. Jag skulle inte rekommondera dig att göra detta utan att istället använda subclassing som är en mer korrekt lösning.
Lägg in följande kod i din Form
<code>
Protected Overrides Sub WndProc(ByRef m As System.Windows.Forms.Message)
If m.Msg = &H112 Then ' WM_SYSCOMMAND
If m.WParam.ToInt32() = &HF020 Then ' SC_MINIMIZE
MessageBox.Show("Minimerar")
End If
End If
MyBase.WndProc(m)
End Sub
</code>
Detta kollar efter ett meddelande till din Form som säger att den skall minimeras (WM_SYSOMMAND säger att det är ngt som skett med knapparna i fönstrets ram och WM_MINIMIZE att det just är minimering som sker).
Vill du inte att fönstret skall minimeras när man tycker på knappen så se bara till att i det fallet så anropar du inte MyBase.WindProc(m).
Du kan även använda en annan metod för att fånga meddelande, genom att använda AddMessageFilter metoden på Application objektet..
//AndreasSv: Minimering av fönster
private void Form1_Resize(object sender, System.EventArgs e)
{
if (this.WindowState==FormWindowState.Minimized )
{
//gör nåt här...
}
}
*******EDIT********
oj, såg att det ju var VB.net... nåja du löser det kanske ändå... alternativet är ju att du gör som Andreas säger, det brukar vara rätt ;-)