Hej. Det går, men du lär nog behöva skapa stödklasser i c++ för att få det att fungera. Saken är att det är ganska "lågnivå" mot api't. Allt måste gå snabbt som sjutton. Om något går segt så upplevs uppkopplingen som seg.+ Tja det går att paketsniffa med .NET och Socket klassen.. och eftersom det var ett experiment så kanske inte prestandan är så avgörande ? och för att göra det kan man titta här http://www.thecodeproject.com/csharp/networkmonitor.asp Johan, Simon, Hm... Har faktiskt inte tittat på System.Net.* sakerna så mycket, trodde inte det var mer än det "vanliga" ;) Verkar intressant :) Onkelbord, Vad jag menade med "Vanliga" var helt enkelt det som ingick i winsock-kontrollen fast med stöd för fler protokoll :) jag installerar c# nu. får se om jag förstår koden sen.Brandvägg?
jag har en fråga rörande visual basics lämplighet att använda för att skapa en brandvägg. jag har alltid undrat hur en brandvägg fungerar, men bara hittat i c++. Men även där är utbudet begränsat.
Jag har inga stora planer på att skapa den "perfekta" brandväggen, så ni ska inte tro att jag är galen. Själv är jag långt ifrån att vara en bra programmerare, men jag än en väldigt intresserad programmerare som tycker det är kul att läsa kod även om jag inte riktigt förstår allt som händer. ;>
Tillbaka till frågan; Duger Vb.net?
Eftersom jag inte har hittat några brandväggar gjorda i visual basic .net så kan jag bara dra slutsattsen att det är väldigt svårt eller att det helt enkelt inte går. Stämmer denna iaktagelese? Det känns lite snopet nu när jag har letat ett tag, och haft siktet inställt på en vb brandvägg.
Om vb nu duger, så finns det rimligtvis bara en följdfråga som betyder nått: vart kan man hitta denna "needle in the haystack"? Det jag letar efter är inte ett fullständigt program även om det vore kul, men en prototyp så jag ser hur ett sådant program kan vara konstruerat. Tack alla glada
//en simonSv: Brandvägg?
Sv: Brandvägg?
//AndreasSv: Brandvägg?
Tänk om jag hade kommit ihåg att lägga med den länken? Utan den var juh mitt inlägg inte så användbart.. tack för du fyller på där jag missade ;)
Om det är ditt största hinder för att skriva en brandvägg i .NET så är det inte ett stort sådant. Om du tittar på koden i C# så ska du allt se att du klart och tydligt kan läsa ut vad koden gör och kan skriva om den till VB.NET, använda någon C# -> VB.NET konverterare, använda Raw Socket klassen som den är (C# kod som kompilerats kan du använda i ditt VB.NET projekt utan problem) och titta i MSDN dokumentationen för de små fragment som du inte förstår.
Om du vill veta mer om hur språk hänger ihop i .NET så ta en titt på
http://www.pellesoft.se/documents/pageblank.aspx?id=12002
Det är inget mer än de vanliga, använt på ett sätt som inte alla känner till när de kodar med sockets. Allt enligt en vanlig WinSock socket ser'u =)
kommer tillbaka med rapport ;P