SKulle vilja kolla i databasen 1 gång i minuten...om något har hänt i en viss tabell så ska något utföras! Hur löser jag det? En fullösning kan annars vara att skriva ett vanligt windowsprogram utan fönster. Det kan iaf. vara bra när man ska debugga det/skriva det (i form av ett klassbibliotek) så att när koden fungerar kan man bara välja att instansiera klassen ifrån en windows service istället från sitt vanliga program. Anledningen till detta är att det är jobbigt att debugga en service då det krävs fler steg för att dra igång den är med ett vanligt program En fullösning kan annars vara att skriva ett vanligt windowsprogram utan fönster. Det kan iaf. vara bra när man ska debugga det/skriva det (i form av ett klassbibliotek) så att när koden fungerar kan man bara välja att instansiera klassen ifrån en windows service istället från sitt vanliga program. Anledningen till detta är att det är jobbigt att debugga en service då det krävs fler steg för att dra igång den är med ett vanligt program Hocker, Vad jag vill egentligen: har en asp webbapplikation som skickar mail åt användare, problemet är bara att ibland är det någon användare som "klantar" sig o avbryter innan mailen är ivägskickade! Det tar kanske 10-20 sekunder ibland beroende på hur många mail det är! hocke, Jag har full tillgång till servern o kan installera vad jag vill på den! hocke, Jag skulle säga att det enklaste sättet är att använda sql servers mail-funktion och via en trigger skicka mail direkt från sql server. Detta förutsätter iofs sql server. Varför göra det svårt när det kan vara lätt? Har SQL server så det är inga problem..låter smart! Finns det några nackdelar med en sådan lösning?Kolla en i en databas 1 gång i minuten?
Sv: Kolla en i en databas 1 gång i minuten?
Det beror på vad du menar "ska något utföras". Om du t.ex bara vill garnska din databas och t.ex köra lite vanligt databasunderhåll så som att ta bort inaktuella poster etc så kan du göra som André föreslår, att skriva en WindowService med en timer.
Du skulle kunna skriva en bakgrundtråd i ditt program också men det skulle bara funka om du gör en WinForm applikation och inte Webbapplikation - något som du inte anger vilket av det två det handlar om. Jag skulle inte rekommondera en bakgrundstråd om du har möjlighet att köra en WindowService och även om du inte kunde det så skulle du kanske kunna lägga det i en seperat exe som du startar från din huvudapplikation..
Hur du bör göra beror helt och hållet på din situation, miljö och vad det är du vill göra i vilken form av progam du vill göra det i. Skall du använda en webbapplikation beror det även hör på uhr/vad du vill göra. En WindowService skulle kunna funka här med, men om du vill att någon förändring skall presenteras på din sida så får du använda ett javascript som triggar en post-back 1gång i minuter och då köra din kod.
Lite mer information skulle hjälpa oss att kunna ge dig ett så bra svar som möjligt, men nu har du fått lite information om vad som är möjligt =)
//AndreasSv: Kolla en i en databas 1 gång i minuten?
Just den sidan jag ska skicka med kan vara en .aspx fil!
Så det jag vill är att när de trycker på knappen så ska det ska det verka som det är klart direkt! Men det som egentligen sker är att ett "program" köras igång i "bakgrunden" på servern, det kan vara skrivet i .net iom att det är en Windows 2003 server som skickar ut mailen i lugn o ro!
Tror min första rubrik var lite dum! Är ni med nu! Några förslag på lösning?Sv: Kolla en i en databas 1 gång i minuten?
Om du har fullkontroll över server, dvs. att du har möjlighet att installer saker, så skulle du kunna stoppa in mail-information i en tabell i din databas och inte skicka mailet direkt från sidan. Med andra ord gör du bara ett "INSERT INTO" anrop till din databas från webbsidan.
Sen skriver du en Windows Service som periodiskt kontrollerar om det finns något i tabellen och om det finns det så bygger den ihop och skickar mailen från informationen. Det som krävs är som sagt att du har tillgång till att installera en Windows Service på servern i fråga.
Windows Service låter som det är något för mig! Tips hur man skriver en sådan är välkommet, håller på mkt med asp men .net har jag knappt inte tittat på! Sv: Kolla en i en databas 1 gång i minuten?
Windows Service och inte Web Service (det är en helt annan sak). Ta en titt på http://msdn.microsoft.com/library/en-us/vbcon/html/vboriCreatingConfiguringWindowsServiceApplications.asp?frame=true för lite information =)