Jag utvecklar en .exe-application som ska köras på klientmaskiner, men jag vill att alla skall använda samma databas på en central server. I koden som skrivs i VB.net använder jag System.Data.SqlClient/SqlConnection för att hantera data. Jag skulle vilja skapa en ODBC datasource för att ansluta till servern, men jag har inte kunnat hitta någon syntax för en connection string för SqlConnection som stöder DSN. Jag skulle ha lagt kopplingssträngen i en konfigurationsfil eller i registret, alternativt en möjlighet i applikationen att välja vilken server som ska användas. ODBC är en DÖD teknik. Det har Microsoft försökt kommunicera till marknaden sedan 97. ODBC tillsammans med SqlConnection
Den connection string som jag använder idag är på formen
oSQLConn.ConnectionString = "Network Library=DBMSSOCN;" & _
"Data Source=xxx.xxx.xxx.xxx,1433;" & _
"Initial Catalog=myDatabaseName;" & _
"User ID=myUsername;" & _
"Pas sword=myPassword"
Detta är ganska opraktiskt eftersom jag då måste ändra källkoden för varje installation (varje ny databasserver) för att få en korrekt IP-address... Istället skulle jag vilja använda något i stil med
"DSN=mydsn; User ID=myuser; Password=mypassword", men går det för denna typ av connection?
Sammanfattningsvis:
Finns det något sätt att använda en ODBC datasource tillsammans med SqlConnection?
Hur skulle min connection string se ut i såna fall?
Eller finns det något annat smart sätt för att undvika att man måste byta connection string för varje installation?
Mvh MariaSv: ODBC tillsammans med SqlConnection
/JohanSv: ODBC tillsammans med SqlConnection
Det finns grymt mycket andra lösningar på konfigurationsproblemet, en är redan nämnd, använd en App.Config fil (vb: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;313405 c#: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;815786) annars kan du spara det i en register nyckel eller dylikt.
Vill du ändå använda ODBC mot rekomendationerna, så finns det en ODBCClient, men då får du prestanda därefter också gentemot SqlClient