Hallå! du måste refresha currencymanagern för databindningen Klockrent!Lägga till tomrad i datagrid
Har ett problem som jag blir tokig på:
har en datagrid i VB.NET som jag fyller med data från databasen.
Jag gör detta genom att skapa objekt som representerar varje rad och lagrar dessa i en arraylist, som sedan anges som datasource.
jag har en sökning på ett av fälten, dvs om man skriver in ett artikelnummer så fylls raden ut med övrig artikledata.
Så långt allt väl...
Vad jag vill är att när man har sökt upp en artikel så skall en ny tom rad skapas sist i listan.
Detta trodde jag bara var att lägga till ett tomt radobjekt i slutet av arraylist:en men så enkelt är det inte.
Det fungerar ibland, dvs om jag skapar en ny tom datagrid så lägger den till en tom rad som man kan använda vid en sökning, likaså när jag öppnar en sparad uppsättning av artikelrader så lägger den till en tom rad i slutet. Detta har jag gjort på ovan nämnda sätt, dvs lagt till ett tomt objekt i slutet av arraylist.
Det som inte fungerar är att den skapar en ny rad efter sökning.
Det som sker då är att jag söker upp artikeldata, skapar ett nytt radobjekt baserat på denna data och lägger till detta objekt i en arraylist (där tidigare radobjekt redan finns). Slutligen lägger jag till ett tomt radobjekt och läser tillbaka allt detta till min datagrid.
Vid debugging ser jag att min arraylist(datasource) ser korrekt ut med ett tomt objekt i slutet, men det dyker aldrig upp i min datagrid.
har provat med refresh...
Nu vet jag inte vad jag ska göra.
Tacksam för alla förslag!!Sv: Lägga till tomrad i datagrid
i mitt exempel heter arraylistan "a" och innehåller "points"
ArrayList a=...
private void button1_Click(object sender, System.EventArgs e)
{
a.Add (new Point (666,666)); //adda en tomrad (i mitt fall en point)
CurrencyManager cm=this.dataGrid1.BindingContext [a] as CurrencyManager;
cm.Refresh (); //<-- du måste refresha eftersom arraylist inte stödjer notifications
}
Sv: Lägga till tomrad i datagrid
Fick anpassa det lite efter mina behov men det fungerar som tänkt!
Tackar!!
/Bix