Om man vill bygga en extern liten sak på antal knappar, hur gör man det, någonsom vet samt vad för filer man behöver. Absolut enklaste: din parallellport. Finns drösvis med info om parallellporten på google; jag vet ;)´ mm jo jag kommer nog att köra med dlportio.dll och det men det jag hittar med Google är LED och det, det enda jag tänkte testa är några knappar inget mer???? Det är i princip samma sak som för led, bara att det är bakvänt. Titta i exempel-koden till dlportio, där hittar du hur du läser. Om du kombinerar det med det du hittar på nätet om led så tror jag att du får ihop något. Jaha det säger mig så mycket just nu bakåtvänd och det :) Istället för att du skickar ut data läser du in data... bakvänt mot LED. hmm ok. Gör såhär (enkelt förklarat): ursäkta mig Onkelborg men jag fattar nada????VB.NET och externa enheter
USB finns ju i dom nya och lite nya datorena så det gör ju.
Seriel har börjat försvinna i dom nya och lite nya datorerna.
Pararell finns både på dom nya och dom gammla.
Vilken är det enklaste att göra i, ska bara ha typ några knappar
Finns det någon bra svensk sida om det???Sv: VB.NET och externa enheter
När et gäller mjukvaran skulle jag förslå att du tittar på dlportio.dll. Fråga gärna ifall du får problemSv: VB.NET och externa enheter
Någon som har en adress?Sv: VB.NET och externa enheter
Kan för övrigt tala om att du får i regel en byte innehållande en bit för varje pinne i porten.Sv: VB.NET och externa enheter
Gillar visserligen elektronik men det var ett tag sen jag gjorde något.Sv: VB.NET och externa enheter
Sv: VB.NET och externa enheter
Frågan är ju hur man ska koppla.
Såg en ritning med motstånd och det (vet inte var jag såg det)Sv: VB.NET och externa enheter
Ta t.ex. databussen (8 st i/o pinnar på parallellporten)
Se till så att du har 5 V någonstanns (ta förslagvis en utav de andra två bussarna på parallellporten och se till att en utav de pinnarna alltid är hög)
Koppla nu strömbrytaren mellan din "höga" pinne och en pinne på databussen. Koppla dessutom ett motstånd på några Kohm mellan din pinne och en utav de jordade pinnarna. Det där sista kallas pull down.Sv: VB.NET och externa enheter
Jag har aldrig lekt med databussen eller någon port förut??
Du kan väll inte skissa på en bild vad du menar.
Man har ju inte lust att sabba något :)