hej Om du har Visual Studio.NET så kan du markera ditt formulär och välja istället för Properties på formuläret att visa vilka Events som finns (vanligen en knapp i Properties-fönstret). Där har du Click-eventet som du kan dubbelklicka i och sedan implementera den funktion som du vill ska exekvera när någon "klickar" i ditt formulär! okey din kod funkade bra, om man ändrade form.click till mybase.click. Vet inte varför men för form så klagade den. ;/ Tydligen så var det en C# feature i gränssnittet, men Visual Basic .NET har en minst lika snygg lösning. I ditt kodfönster så kan du i några "rullgardiner" högst upp välja till vänster vilken komponent som du vill jobba med och till höger har du en lista över eventuella events och metoder som stöds av den komponenten. Markera exempelvis Click med blixten framför och då skapas stubben för din metod! så va det i vb6, men det finns inte längre. nu finns bara de event jag redan har skapat en hanterare för, till exempel efter att jag lagt till din kod så finns nu ett alternativ i listan som heter "form_click" . Hmm, inte hos mig, där kan jag se alla event som jag kan implementera, jag har VS 2003 Om du kör i vs.net (modell äldre): jo, men problemet är att när jag väljer form1 i den vänstra så finns det inga i den högra. det finns för alla andra object men inte formen. Uppmaning: LÄS NOGA!!!när användaren klickar på formen
jag har ett jätte enkelt problem. I vb6 skrev man form1_click när man ville göra nått då användaren klickade på formen.
men av någon anledning går detta inte i .net.
Detta är som sagt säkert jätte enkelt men jag förstår inte: hur fångar jag upp när användaren klickar på formen?
tack tack/simonSv: när användaren klickar på formen
Alternativt så kan du lägga till följande kod:
// Detta läggs till i konstruktorn till formuläret
this.Click += new EventHandler(form_Click);
// I den här metoden utför du det som du vill...
private void form_Click(object sender, EventArgs e){
// Do work
}
Mer information hittar du om detta event på: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfsystemwindowsformscontrolclassclicktopic.asp
Ändrat: PINSAMT, jag svarar med C# kod i VB.NET forumet, skäms på mig!
Här är VB.NET koden som gör ovanstående!
Private Sub form_Click(sender As Object, e As System.EventArgs) Handles form.Click
' Do work
End Sub
Mvh
Sv: när användaren klickar på formen
Nu funkar det iaf.
dock förstod jag inte det första du sa, om att visa events. är det bara i c# eller? låter ju perfekt att ha.
tack iaf :) // simonSv: när användaren klickar på formen
MvhSv: när användaren klickar på formen
men denna fanns inte innan jag la till koden. totalt finns det kanske 6 alternativ i den listan, och det är bara events jag redan använder.
dumma vb.net.
tack iaf
/simon
EDIT
jag ska inte klaga så mkt, det finns på många kontroller men inte för form1.Sv: när användaren klickar på formen
MvhSv: när användaren klickar på formen
Kolla längst upp i ditt kodfönster (där du skriver din kod) så finns det två dropdownar... i den vänstra bör du ha (base class events), väljer du den får du upp alla eventsen i den högra, väljs "click" så skapas den automatiskt...Sv: när användaren klickar på formen
Sv: när användaren klickar på formen
Du skall inte välja Form1, du skall välja Base Class Events
Du hämtar dessa events från Form, som är en basklass till ditt form (Form1)
/micke