Öppnar en ny tråd och stänger en gammal då det första problemet är löst i tråden. Jag är förmodligen inte rätt person att svara på frågan eftersom jag väldigt sällan jobbar med just databaskopplingar men ditt dataset borde ju innehålla åtminstone en datatable. Det är namnet på den datastyle som skall användas (jag har använt samma namn som för tabellen) som du skall skicka in. För exempel på hur du skapar en DataGridTableStyle hittar du t.ex. här: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfsystemwindowsformsgridtablestylescollectionclasstopic.asp Magnus, Hej o tack för Era svar... Jag kanske fick ordning på det nu så avvakta så återkommer jag om det inte funkar som jag vill....Ordning på kolumner i Datagrid?
-------------------------------
Jag funderar på hur jag byter plats på mina kolumner så att mina nya kolumner hamnar på mina släckta kolumners plats. Funderar på att byta plats på dem först och sedan släcka de jag inte behöver. Då vet jag deras plats innan o slipper hårdkoda deras plats.
Nån gav mig tipset att kolla på detta exempel:
En klassisk länk:
http://www.syncfusion.com/FAQ/WinForms/FAQ_c44c.asp#q764q
Mitt svar:
Tack, men den har jag redan läst. Men jag fattar inte riktigt vad man skall ange som MappingName? Min source läser jag direkt in i DataGrid från ett DataSet. Någon DataTable använder jag inte.
Me.dapPlayers.TableMappings.AddRange(New System.Data.Common.DataTableMapping() {New System.Data.Common.DataTableMapping("Table", "myDataSetTable", New System.Data.Common.DataColumnMapping() {New System.Data.Common.DataColumnMapping("datum", "datum"), New System.Data.Common.DataColumnMapping..........
Osv...
Är myDataSetTable det jag skall använda som MappingName?
Har jag nån DataGridTableStyle överhuvudatget i min kod? Jag har skapat en adapter och sedan tagit o genererat ett DataSet från adaptern. Detta DataSet läser jag sedan rakt in i DataGriden. Visual Studio har ju gjort den biten åt mig. Behöver jag nån DataGridTableStyle? Hur fixar jag in en sådan i mitt befintliga form?
Tacksam för hjälp...
/MagnusSv: Ordning på kolumner i Datagrid?
Sv: Ordning på kolumner i Datagrid?
<b>MappingName</b> är namnet på den kolumn i din datakälla som du vill binda kloumnen i gridden till, dvs. den används för att skapa en <i>relation</i> mellan kolumnen i din datakälla och kolumnen i din grid.
<b>DataGridTableStyle</b> objekt använder du för att ange hur varje kolumn skall se ut och fungera. <b>MappingName</b> är ett property som du sätter för en <b>DataGridTableStyle</b>.
Hoppas det hjälper lite.Sv: Ordning på kolumner i Datagrid?
Dock så är jag fortfarande fundersam hur jag skall implementera detta. Jag går från en lösning där jag skapat en adapter och genererat ett DataSet som jag sedan lägger som DataSource för Griden. Hur måste jag göra nu för att koppla ihop adaptern till min databas?
Jag har nu skapat följande med Visual Studio:
Me.myDataGridTableStyle.GridColumnStyles.AddRange(New System.Windows.Forms.DataGridColumnStyle() {Me.Datum, Me.Förnamn, Me.Efternamn, Me.Ålder})
Me.DataGrid1.TableStyles.AddRange(New System.Windows.Forms.DataGridTableStyle() {Me.myDataGridTableStyle})
Hur kopplar jag ihop allt så att min datagrid visar de kolumner jag vill? Den visar nämligen fortfarande alla kolumner trots att jag kommenterat bort DataSource för min DataGrid.
Skall jag t.ex. behålla mitt DataSet som genererades av Adapter via Visual Studio?
Tacksam för lite mer hjälp...
/MagnusSv: Ordning på kolumner i Datagrid?