Hejsan, Hej! Om det är svensk teckenuppsättning på så är det exakt samma, men man vet ju aldrig vad det är för teckenuppsättning på så det är säkrast att specifiera det... Tack för hjälpen. Jag har tittat på det och det tycks ha fått fason på det nu.Encoding av textsträng hanterad av webservice
Å huu... problem problem . Kanske finns någon av er som har det klart för sig hur det skall fungera...?
Jag har en webservice som tar emot ett anrop från en applikation på en extern dator. Indata i anropet är en sträng som innehåller en textmassa. Min webservice sparar textmassan i en .txt fil på hårddisken. Thats it...
Problemet är att internationella tecken inte sparas korrekt. Dvs åäö m fl.
Exempel:
Klockans diameter brukar i våra trakter inte överstiga 30 cm, men uppgifter om maneter på 2 m i de kalla delarna
Huga huga...
Jag antar att det är ett problem med encoding? Men var? Är det encoding på den sträng som skickas med anropet? och hur hanterar jag i sådana fall det? Eller är det encoding på den textfil som jag sparar och hur anger jag i sådana fall denna?
Just nu ser mina kodrader för att spara texten ut så här:
sw = File.CreateText(sPath)
sw.WriteLine(sText)
sw.Close()
Någon som har koll?
Hälsningar,
JohanSv: Encoding av textsträng hanterad av webservice
Det kan vara både och, encoding på det du skickar och det du skriver, men jag skulle gissa på att det är just när du skriver som du måste ange encoding...
Testa följande, borde fungera...
<code>
Dim SW As New IO.StreamWriter(sPath ,False, System.Text.Encoding.GetEncoding("iso-8859-1"))
SW.Write(sText)
SW.Close()
</code>
Mvh,
ThomasSv: Encoding av textsträng hanterad av webservice
Mvh,
ThomasSv: Encoding av textsträng hanterad av webservice
Mvh,
Johan